به گزارش ایرنا، سید اسدالله هاشمی روز شنبه پس از شنیدن دغدغه های زیست محیطی مردم در منطقه حفاظت شده دنا، اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی استقرار این میز خدمت در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به منظور تکریم مردم بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر حفاظت از محیط زیست با مشارکت مردم و بهره برداری پایدار از منابع زیستی از سیاست های این سازمان است و حفاظت از محیط زیست بدون حضور و همکاری مردم معنایی ندارد.

هاشمی بیان کرد: ذخیره گاه دنا سرمایه ای ارزشمند بین المللی بوده که انتظار می‌رود از سوی جوامع محلی هوشمندانه حفاظت و تلاش می شود نیروهای این سازمان به عنوان واسط و رابط بین مردم و دولت و تسهیل گر مسائل باشند.

وی عنوان کرد: هزینه کرد منابع جدید مالی حاصل از درآمدهای مناطق حفاظت شده از جمله صدور پروانه شکار بهتر است در روستاهای واقع در منطقه حفاظت شده صورت گیرد و در همان منطقه برای فرهنگ سازی، تجهیز مدارس و کارهای عام المنفعه هزینه شود.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: گشت ویژه شبانه برای ممانعت از قطع درختان در مناطق حفاظت شده این استان تشکیل شده و به جد با متخلفان برخورد خواهد شد، در این رابطه چندین مورد شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

وی افزود: هیچ گونه کم کاری برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست پذیرفتنی نیست و تلاش برای ارتقای سطح مناطق حفاظت شده دنا در دستور کار ویژه نیروهای این سازمان در استان قرار دارد.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و جهان محسوب می شود که در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۱۳۸۹هجری شمسی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسیده است.

حیات وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس محسوب می شود و با توجه به حفاظت مستمر محیط بانان این منطقه از اواخر سال ۶۹ تاکنون نیز این زیست بوم حیاتی محل رشد و تکثیر بسیاری از گونه هایی با اهمیت بوده است.

مهمترین پدیده طبیعی در دل این زیستگاه ارزشمند، رشته کوه دناست که از شمال غرب به سمت جنوب غرب به طول ۹۰ کیلومتر امتداد یافته و با دارا بودن ۵۰ قله مرتفع بالای چهار هزار و ۵۰۰ متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.