به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان روز دوشنبه در نشست امضای تفاهم نامه همکاری با مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: امضای این تفاهم نامه ارزشمند و الگویی برای سایر استان ها است.
محمد عبدالملکی اضافه کرد: نقش کتاب و کتاب خوانی در توسعه فرهنگی و ارتقای آگاهی در جامعه بر کسی پوشیده نیست و این امر در بسیاری از حوزه ها به ویژه محیط زیست نمود بسیار مثبتی می تواند داشته باشد.
وی افزود: کتابخانه های عمومی با اجرای برنامه های مهم و اثرگذار کتابخوانی با مشارکت عمومی در حوزه محیط زیست می توانند به فرهنگ سازی در این بخش کمک شایانی بکنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: در راستای تحقق فرازی از اصل پنجاهم قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده است و به منظور عملیاتی ساختن سیاست های زیست محیطی نظام ابلاغی رهبر معظم انقلاب این تفاهم نامه میان کتابخانه های عمومی و اداره کل محیط زیست استان منعقد می شود.
عبدالملکی اضافه کرد: همکاری های فرهنگی، اجرایی زیست محیطی در راستای تسریع در اعمال قوانین، مقررات و سیاست های فرا دستی محیط زیست یکی از اهداف مهم انعقاد تفاهم نامه است.
وی اظهار داشت: دانش افزایی برای ترویج فرهنگ و سواد محیط زیستی در میان مراجعان کتابخانه به عنوان یک اصل از اصول حقوق شهروندی و یکی از موضوعات مهارت زندگی، افزایش سطح مشارکت اجتماعی کتابداران و مراجعان کتابخانه های عمومی استان درانجام طرح ها و برنامه های محیط زیست از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان با اشاره به تعهدات کتابخانه های عمومی استان در این تفاهم نامه، گفت: مشارکت در تدوین برنامه های جامع برای حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی با موضوعات مرتبط، وهمکاری در امر آموزش و فرهنگ سازی برای کلیه مخاطبان شهری و روستایی در راستای ارتقای سطح دانش و آگاهی های زیست محیطی برخی از تعهدات این اداره کل است.
عبدالملکی اضافه کرد: بهره گیری از پتانسیل نیروهای انسانی ادارات کتابخانه های عمومی استان برای ارائه آموزش های محیط زیستی و ترویج فرهنگ محیط زیست، همکاری دربرگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل اداری و مراجعان کتابخانه با موضوع حفاظت از محیط زیست و همکاری در برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات مرتبط با حفظ محیط زیست از دیگر تعهدات کتابخانه های عمومی در تفاهم نامه مشترک با اداره کل محیط زیست استان است.
وی یادآور شد: همکاری در برگزاری سمینارها و همایش های مشترک علمی و اطلاع رسانی زیست محیطی، مشارکت در اجرای برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی از قبیل برگزاری مسابقات کتابخوانی و نمایشگاه های کتاب با موضوع مرتبط با محیط زیست و معرفی کتاب های مرتبط با موضوع محیط زیست در قفسه تازه های کتاب از تعهدات دیگر این نهاد فرهنگی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم به تعهدات این داره کل در تفاهم نامه مشترک با کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: حمایت و پشتیبانی کتابخانه های عمومی استان از سوی واحدهای تابعه اداره کل محیط زیست برای اجرای قوانین و مقررات مربوط به حفاظت محیط زیست در محدوده هر یک از شهرستان های استان یکی از این تعهدات است.
فریبا رضایی اضافه کرد: ارتقای سطح دانش و آگاهی های زیست محیطی پرسنل اداری و مراجعان کتابخانه های عمومی استان از طریق شیوه های مختلف آموزش مستقیم و غیرمستقیم برای تعمیم به سطح جامعه و پشتیبانی فنی و علمی از برگزاری برنامه های فرهنگی، اجتماعی همزمان با رویدادهای مختلف محیط زیستی در استان نیز از تعهدات دیگر محیط زیست است.
وی افزود: تدوین برنامه های جامع برای حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی با موضوعات مرتبط و برگزاری نشست های تخصصی با موضوع آگاهی های زیست محیطی هم از تعهدات محیط زیست در تفاهم نامه مشترک با کتابخانه های عمومی استان است.
با توجه به اهمیت موضوع و حصول نتایج بلند مدت، این تفاهم نامه از تاریخ امضا به مدت پنج سال معتبر و تمدید آن با توافق طرفین بلامانع است.
9936 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.