محمدعلی طهماسبی روز پنجشنبه در بازدید از باغستان های روستای مله برفی در شهرستان باشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میوه برخی از ارقام جدید محصولات باغی بازارپسندی بهتری دارند که با توجه به مشکلات فروش نیاز است باغداران درباره آن اطلاعات کافی داشته داشته باشند.

وی بیان کرد: ارائه آموزش هایی برای چگونگی بهره وری از کود و سم از دیگری موضوعاتی است که باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: استفاده از شیوه های سنتی در باغداری افزون بر تولید محصولات با کیفیت پایین باعث هدروی منابع آب و خاک و کاهش درآمد بهره برداران می شود.

طهماسبی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت هایی مانند سردخانه های بزرگ صنعتی، واحدهای فراوری میوه از دیگر نیازهای حوزه باغداری در ایران و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد:تشکیل تعاونی ها و اتحادیه های صنفی به عنوان راهکاری برای قطع دست دلالان از دیگر نیازهای باغداری در کشور است.

سالانه ۲۳ میلیون تن محصول باغی در ایران تولید می شود که این میزان محصول در ۲میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار باغ میوه در کشور تولید می‌شود.

ایران در تولید ۲۲ محصول باغی مهم، در رتبه نخست تا هفتم جهانی قرار دارد.

طهماسبی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی یکی از مناطق بسیار مستعد کشور برای تولید میوه های ارگانیک و سالم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین با اشاره به اینکه بهره برداران این استان به دلیل اقلیم چهارفصل محصولات متنوعی تولید می کنند گفت: محصول سیب با ۱۲۰ هزار تن مهمترین میوه تولیدی در مناطق سردسیری و لیموترش در سطح پنج هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید سالیانه ۳۵هزار تن مهمترین محصول مناطق گرمسیری این استان است.

الیاس تاج الدینی افزود: تلاش برای توسعه سردخانه های صنعتی،کارگاه های میوه خشک کنی، راه اندازی میدان میوه و تره بار در مرکز استان از برنامه های دولت برای حمایت از باغداران در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد: پیش بینی می شود امسال ۲۵ هزار تن میوه تولیدی باغداران کهگیلویه و بویراحمدی در سردخانه های استان ذخیره سازی شود.

بهره برداران استان ۷۲۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد  با ۳۹ هزار هکتار باغ سالیانه ۲۸۰ هزار تن میوه شامل مرکبات،سیب،انار،انگور و میوه های هسته دار تابستانه تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.