به گزارش ایرنا، این استان رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن گیاهی و دارویی است که این امر گواهی بر ظرفیت های حفته درآمدزایی در این حوزه است.
کارشناسان حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه بسیاری از بهره برداران این حوزه همواره از پایین بودن درآمد خود گله مند هستند، می گویند: توسعه کشت گیاهان دارویی با توجه به درآمد خوب و مصرف کم آب می تواند تحولی چشمگیر در درآمدزایی داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بررسی ها نشان می دهد درآمد هر هکتار زمین کشاورزی در محصولات گیاهان دارویی 10 تا 20 برابر، بیشتر از سایر تولیدات است.
الیاس تاج الدینی در همایش ترویج توسعه گیاهان دارویی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیم چهارفصل محل مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی است.
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از گیاهان دارویی این استان که به صورت طبیعی رویش می کند با استفاده از برداشت های بی رویه به تاراج می رود بر نهادینه شدن فرهنگ کشت گیاهان دارویی در این استان تاکید کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آموزش چگونگی کشت گام نخست ترویج کشت گیاهان دارویی در این استان است.
تاج الدینی بیان کرد: براساس تفاهم نامه با بنیاد برکت کار آموزش،فراوری و فروش کشت گیاهان دارویی در این استان انجام خواهد شد.
وی ابراز داشت: نخستین مرحله از دوره آموزشی کشت گیاهان دارویی روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم آذر در مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر در گچساران اجرا خواهد شد.
تاج الدینی گفت: در این دوره آموزشی بهره برداران به صورت رایگان با نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی آشنا می شوند.
وی افزود: تاکنون 233 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی شامل گل محمدی، نعناع فلفلی،زماری، به لیمو و سایر گیاهان دارویی رفته است.
زئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی فراوری و فروش گیاهان دارویی از دیگر برنامه ریزی های انجام شده در این استان است.
تاج الدینی اظهار داشت: عملیات اجرایی ساخت نخستین واحد کارخانه فراوری گیاهان استان در شهرستان گچساران در مرداد سال جاری شروع شده است.
وی بیان کرد: بهره برداری از این طرح پاسخگوی بخش عمده ای از بازاریابی و فروش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
فرماندار گچساران نیز در این آئین گفت: کارخانه فراوری گیاهان دارویی این شهرستان در روستای سربیشه با 26 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.
عبدالرحیم رحیمی تصریح کرد: تسطیح زمین، فنس کشی و دیوار کشی از کارهای انجام شده کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران است.
وی گفت: این طرح در 2 طبقه با مشارکت بنیاد برکت و با پیگیری های نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت اجرا می شود.
رحیمی بیان کرد: 10 هکتار زمین برای اجرای این طرح در 2 بخش اجرایی و فاز توسعه ای اختصاص یافته است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح گیاهان دارویی از جمله آنغوزه و باریجه در 37 هزار هکتار از مراتع این استان از سال 1373 تاکنون اجرا شده است.
گودرز باقری فرد اظهار داشت: از این میزان 800هکتار در سال جاری انجام شده است.
وی بیان کرد:500هکتار توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در حال اجراست.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرستان های گچساران، باشت، چرام، بویراحمد و دنا از جمله مناطق اجرای توسعه گیاهان دارویی سال جاری در این استان است.
باقری فرد میزان اعتبار هزینه شده برای هر هکتار توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد را سه میلیون و 800 هزار ریال برآورد کرد.
از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه 100 کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که 100میلیون ریال درآمد برای بهره برداران دارد.
وی گفت: بخش اعظم شیره تولید شده به کشورهایی نظیر هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
باقری فرد بیان کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
وی عنوان کرد: سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد تدوین شده است که توسعه در مراتع، کشت در مزارع و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیش بینی شده است.
وی به بالا بودن آمار 2 و نیم برابری دام نسبت به مراتع کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای تعدیل دام و تقویت مراتع افزایش کشت گیاهان دارویی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:اختصاص ردیف مستقل اعتباری برای توسعه گیاهان دارویی این استان در دست پیگیری است.
باقری فرد اظهار داشت: مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در تلاشند تا با اختصاص اعتبار مستقل به احیای مراتع گامی بلند به سوی توسعه اقتصادی بردارند.
وی بیان کرد: توسعه گیاهان دارویی این استان تاکنون به دلیل تامین اعتبار از محل صیانت از مراتع کند بوده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدابراز داشت:براساس برآوردها، گیاهان دارویی در سطح 200 هزار هکتار مراتع این استان قابل‌کشت است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.
نبود صنایع بسته بندی، وجود دلالان و واسطه‌ها، نبود امکانات مناسب برای خرید تضمینی و بازاریابی، نبود فناوری تولید و تجهیزات فرآوری و تبدیل از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان شیره آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.
استان 713هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد 30 تا 50 هزار نفر بهره بردار حوزه کشاورزی دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.