به گزارش ایرنا، آرش مصلح  روز چهارشنبه در همایش سازگاری با کم آبی در گچساران اظهار داشت: هر چند میزان بارندگی های سال آبی گذشته بسیار خوب بوده اما به دلیل خشکسالی های پیاپی این میزان بارندگی نواتنسته کم آبی در این استان را جبران کند.

وی  با یادآوری این نکته که بیشترین آسیب های رعایت نکردن حریم بستر رودخانه ها و بهره وری غیرمجاز از آب های زیرزمینی متوجه کشاورزان و سرمایه گذاران این مناطق است از رسانه های ارتباط جمعی خواست برای نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی تلاش بیشتری کنند.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور را در مدیریت مصرف آب بسیار اثرگذار عنوان کرد.

وی اظهار داشت:هم اکنون ۵۳۸ حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در استان وجود دارد که ۳۸۲ حلقه از این چاه ها فعال و بقیه متروکه است.

مصلح تعداد چاه های مجاز استان را سه هزار و ۳۸۹ حلقه ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه فعال است.

وی میانگین افت آبخوان های استان را ۱۰.۳ متر اعلام کرد و افزود: کسری مخازن آب های زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد سالیانه بیش از سه میلیون متر مکعب است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برای بهره وری بهینه از منابع آب و خاک تاکنون هشت شبکه بزرگ زهکشی به وسعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان اجرا شده است.

مصلح حجم آب های مهار شده و استحصالی استان را یک میلیون و ۷۰ متر مکعب برآورد کرد و افزود: از این میزان ۷۰۰ هزار متر مکعب آن آب های سطحی و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی بوده است.

وی همچنین میزان مصرف آب آشامیدنی و بهداشتی مردم کهگیلویه و بویراحمد را پنج و مصرف آب صنعتی را ۲درصد اعلام کرد.

رئیس اداره امور آب گچساران نیز در این همایش گفت: هم اکنون طرح های تبدیل زمین های دیم به آبی در ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان در حال اجراست که بخش عمده ای از آن تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

عارف بهگام افزود: تامین آب تنگ انگشترک و آبرزی با ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی از طرح های مهم در دست اجرای شهرستان است که تا پایان سال بهره برداری خواهد شد.

وی افزود: ایستگاه پمپاژشماره ۲ منطقه لیشتر از دیگر طرح های مهم انتقال آب در گچساران است که براساس برنامه ریزی تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

بهگام انتقال آب منطقه دشت مور با ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر پروژه های مهم در دست اجرای گچساران ذکر کرد و افزود: این طرح نیز در اوایل سال آینده بهره برداری خواهد شد.

وی در حال اجرا بودن طرح مطالعاتی ۱۲هزار هکتار از زمین های روستاهای نزدیک سد چم شیر را از دیگر طرح های در حال اجرای شهرستان عنوان کرد.

بهگام گفت: ۶۵میلیون متر مکعب آب از محل سد در حال احداث چم شیر برای تامین آب این مناطق تخصیص یافته است.

رئیس اداره امور آب گچساران ابراز داشت: در صورت اجرای این طرح آب پایدار کشاورزی برای مناطق دشت بلوط،پشکان، خنگ بنار،دژسلیمان،چهاربیشه علیا و سفلی،سعادت آباد،خلف آباد و چندین روستای دیگر این شهرستان تامین خواهد شد.

در این همایش که در سالن باشگاه فرهنگیان شهر دوگنبدان برگزار شد کشاورزان و بهره برداران حوزه کشاورزی شهرستان گچساران مشکلات خود را تشریح کردند.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.