به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد ، طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی  هفت هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

جهاد کشاورزی آمار بهره بردارن خسارت دیده بخش کشاورزی را که اقدام به ثبت نام کرده اند، ۳۱ هزارو ۷۷ نفر اعلام کرد.

پس از وقوع سیل و سیلاب و ابلاغ دستورالعمل ثبت نام خسارت دیدگان در سامانه " سجاد " به استان در بیست و پنجم اردیبهشت ماه امسال، ثبت اطلاعات خسارت دیدگان مشمول دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره  چهار درصدی در این سامانه آغاز شد.

بر اساس اعلام رسمی ۳۱ هزار و ۷۷ نفر از بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی در قالب حدود ۴۲ هزا قطعه و واحد کشاورزی پس از بررسی های میدانی کارشناسان با ثبت نام در این سامانه مشمول دریافت غرامت در قالب کمک بلاعوض و تسهیلات شدند.

دولت نیز در راستای حمایت از کشاورزان خسارت دیده از سیل یکهزار و ۷۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض و یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصدی به مازندران اختصاص داد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه با ارائه آخرین گزارش کارهای انجام شده به ایرنا در مورد عدم مراجعه کشاورزان خسارت دیده برای دریافت تسهیلات کم بهره چهار درصدی گفت : تاکنون ۱۳ هزار و ۷۶ نفر به مبلغ ۶میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

حسین نگهدار با توضیح این نکته که نیمی از خسارت دیدگان، مشمول دریافت کمتر از ۲۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره شدند، افزود: هشت بانک عامل که موظف به پرداخت وام هستند منتظر مراجعه و تکمیل پرونده کشاورزان خسارت دیده هستند ،اما کشاورزان به دلیل کم بودن مقدار تسهیلات انگیزه ای برای دریافت وام ندارند.

وی گفت: آنچه که باعث شد تا تسهیلات به این کشاورزان اندک جلوه کند، وضعیت خرده مالکی حاکم بر بخش کشاورزی مازندران است چون این تسهیلات بر اساس میزان خسارت به زمین های زراعی و باغی تعریف شده است.

این مسئول با اظهار این که تسهیلات طبق مصوبات دولت پرداخت می شود و نمی توان خارج از مقررات مصوبات هیات دولت مبلغ تسهیلات را بالا برد، توضیح داد: متوسط مالیکت زمین کشاورزی در استان کمتر از هفت دهم هکتار است و دولت برای هر هکتار زمین زراعی ۲۰ میلیون ریال و برای هر هکتار باغ ۵۰ میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفت. نتیجه این که اگر مالکی بخشی از زمینش خسارت دیده باشد مبلغ خسارت حتی کمتر می شود و این افراد گرفتن وام ارزان قیمت به این میزان را که نیازمند طی کردن بوروکراسی بانکی از جمله سپردن ضامن و چک است، مقرون به صرفه نمی دانند.

وی با اعلام این که در سیلاب بهاری سال جاری ۸۴ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی دچار خسارت شد، گفت: از آنجایی که نیمی از خسارت دیدگان مشمول دریافت تسهیلات ارزان قیمت به مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون ریال شده اند، رغبتی برای مراجعه به بانک و دریافت آن ندارند.

استقبال از کمک های بلاعوض 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت که تا کنون ۲۱ هزار و ۸۷۷ نفر از کشاورزان خسارت دیده از سیلاب به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض دریافت کردند.

نگهدار با اعلام اینکه روند پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره به کشاورزان خسارت دیده از سیل به صورت روزانه در حال انجام است ، افزود: ۱۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز که پرونده آنان تکمیل و شماره حساب شان نیز برای دریافت کمک بلاعوض به بانک ها اعلام شده است ، هر روز  به آمار دریافت کنندگان خسارت بلاعوض استان اضافه می شوند.

وی توضیح داد: در پرداخت کمک های بلاعوض مشکلی نداریم و کشاورزان بر اساس بررسی های میدانی کارشناسان به هر میزان که خسارت دیده باشند، طبق مصوبات دولت غرامت حمایتی دریافت می کنند.

نگهدار در عین حال گفت که  اگرچه کشاورزان مازندران در اثر سیلاب دچار خسارت شدند، اما هم افزایی و تلاش خود کشاورزان با کارشناسان سبب شد تا همه زمین های زراعی و باغی در ادامه فعالیت کشاورزی قرار گرفته و نه تنها  در مقدار تولید کاهشی رخ ندهد، بلکه بارندگی ها سبب شد تا تولید افزایش یابد.

وی افزود: بسیاری از باغات و زمین های زراعی دیمی در ارتفاعات که طی حداقل پنج سال اخیر با کمبود آب و حتی با خشکسالی مواجه بودند، به دلیل بارندگی مناسب بهاری و شرایط خوب آب و هوایی تولید مناسبی داشته اند.

مصوبات دولت برای کمک به کشاورزان

هیات وزیران در نشستی که پس از وقوع سیل و سیلاب در مازندران تشکیل داد، به منظور جبران خسارت و بازسازی خسارت سیلاب به بخش کشاورزی مازندران مقرر کرد که برای هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده ۲۰ میلیون ریال ، هر هکتار اراضی باغی خسارت دیده مبلغ ۵۰ میلیون ریال، هر رأس دام سبک تلف شده ۵ میلیون ریال و هر رأس دام سنگین تلف شده ۳۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شود.
همچنین دولت  به ازای هر واحد دامداری کوچک روستایی و عشایری خسارت دیده ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و هر کلنی زنبور عسل خسارت دیده یک میلیون ریال، به ازای هر هکتار مزرعه آبزی پروری ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص داد که تمامی موارد ذکر شده به ازای خسارات ۱۰۰درصد پرداخت شد.
دولت علاوه بر کمک های بلاعوض، تسهیلات بانکی با سود چهار درصد نیز برای کشاورزان و دامداران خسارت دیده مازندران تصویب کرد که شامل پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به ازای هر هکتار زراعی و باغی خسارت دیده حداکثر ۵۰ میلیون ریال، هر رأس دام سبک تلف شده ۵ میلیون ریال و هر رأس دام سنگین تلف شده ۳۰ میلیون ریال بود.
دولت به ازای هر واحد دامداری کوچک روستایی و عشایری خسارت دیده ۱۰۰ میلیون ریال، هر سالن مرغداری گوشتی ۱۰ هزار قطعه ای خسارت دیده ۲۰۰ میلیون ریال، هر واحد خسارت دیده مرغ مادر ۱۸ میلیارد ریال و هر واحد جوجه کشی خسارت دیده، ۳ میلیارد ریال ، هر کلنی زنبور عسل خسارت دیده، ۲ و نیم میلیون ریال و هر هکتار مزرعه آبزی پروری، ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت تصویب کرد.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.