صاحب نظران حوزه کشاورزی معتقدند که تبدیل زمین های دیم به آبی افزون بر چند برابر شدن درآمد کشاورزان، ارزش ریالی اراضی کشاورزی مردم را به طور چشمگیری ارتقا می بخشد.

آنان تاکید می کنند در زمین های دیم تنها چند محصول محدود قابل کشت است اما در اراضی آبی حداقل ۵۰ محصول کاشته می شود.

آسانی بازاریابی محصولات تولید شده و فروش حاصل دسترنج بهره برداران به قیمت واقعی از حداقل مزایای تنوع بخشی به کشت محصولات کشاورزی است.

کارشناسان حوزه کشاورزی می گویند: در زمین های دیم امکان کشت سالانه یک مرتبه و آن هم در صورت بارندگی های به موقع امکان پذیر است اما در زمین های آبی سالیانه حداقل ۲ بار امکان کشت محصول وجود دارد که این امر سبب ارزش افزوده زمین های کشاورزی و بهبود درآمد سالانه روستائیان می شود.

مهاجرت معکوس

بخشدار مرکزی گچساران با اشاره به تبدیل زمین های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر و برخی روستاهای شهرستان به آبی گفت: این امر باعث شده آهنگ مهاجرت شهرنشینان به روستاها سریع تر از مهاجرت از روستا به شهر باشد.

فرج الله استلاحی افزود: تکمیل طرح های در دست اجرای تبدیل زمین های دیم به آبی که برای سال های آینده هدف گذاری شده است زمینه مهاجرت معکوس به شکل ملموس به روستاها را فراهم خواهد کرد.

وی با یادآوری این نکته که بیشتر روستاها از نظر زیرساخت های رفاهی چون جدول گذاری،آسفالت و کانال های هدایت آب زیرساخت های خوبی دارند تصریح کرد: توجه جدی به اشتغال و افزایش درآمد روستائیان سبب رضایت این قشر کم توقع می شود.

چشم انداز آینده کشاورزی در گچساران

رئیس اداره امور آب گچساران می گوید: هم اکنون طرح های تبدیل زمین های دیم به آبی در ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان در حال اجراست که هفت هزار هکتار آن تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

عارف بهگام افزود: تبدیل هر هکتار زمین دیم به آبی ۲ فرصت شغلی ایجاد می کند.

اقدامات انجام شده

فرماندار گچساران بدون اشاره به آمار میزان اعتبار هزینه شده می گوید: ظرف ۶ سال گذشته ۱۱ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان تبدیل به آبی شده است.

علی خوان پایه افزود:هم اکنون طرح مطالعاتی تامین آب ۱۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست.

وی وجود ۲ رودخانه پرآب خیرآباد و زهره و سد در حال بهره برداری کوثر و در دست ساخت چم شیر را ظرفیت های گچساران برای توسعه اقتصادی و تبدیل زمین های دیم به آبی دانست.

خوان پایه با اشاره به تخصیص بیش از ۱۳۴ میلیون متر مکعب از آب سد چم شیر و کوثر برای تامین آب کشاورزی و صنعت چشم انداز تولید در حوزه های کشاورزی و صنعت این شهرستان را امیدبخش ارزیابی کرد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای تبدیل همه زمین های دیم دارای شرایط جغرافیایی گچساران هدف گذاری صورت گرفته است.

غلامرضا تاجگردون معتقد است شهرستان گچساران با داشتن خاک حاصلخیز و منابع فراوان آب ظرفیت های خوبی برای تولید ثروت و بهبود وضعیت معیشتی مردم مناطق روستایی دارد.

تلاش برای کشت محصولات جدید

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امکان سنجی انجام شده برای کشت گیاهان دارویی در گچساران گفت: کارخانه گیاهان دارویی شامل دمنوش و اسانس شهرستان هم اکنون در حال احداث است که با کشت این محصول درآمد کشاورزان افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

وی بیان کرد: این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۱۶۰ تن با ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

تاجگردون عنوان کرد: طرح کشت گیاهان دارویی در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال ۹۶ به تصویب ستاد فرمان امام (ره) در زمین مناسب برای اجرای این کارخانه در فروردین ماه سال گذشته در  دستور کار قرار گرفت.

 وی با اشاره به اینکه کارخانه گیاهان دارویی  در زمینی به مساحت ۶هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزارو ۵۰۰متر مربع در دست احداث است، گفت: با بهره برداری از این طرح ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول خواهند شد.

تاجگردون بیان کرد: این طرح براساس برنامه ریزی قرار است تا پایان سال جاری بهره برداری شود.

گیاهان دارویی ظرفیت مغفول تولید

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ۳۵ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان معادل ۱۴۰ هزار هکتار ظرفیت کشت گیاهان دارویی را دارد.

فرجام جلیلی افزود: ۴۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در این شهرستان وجود دارد.

وی اظهار داشت: تقویت پوشش گیاهی، بهره برداری، تقویت بنیه مالی حوزه نشینان، حفاظت خاک و پیشگیری از سیلاب‌ها از مزایای کشت گیاه دارویی در این منطقه بوده است.

جلیلی اظهار داشت: تاکنون در عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان گونه‌های گیاهان دارویی کشت نشده است.

جلیلی افزود :۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌است.

طرح های دانش بنیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ طرح دانش‌بنیان با حجم سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیارد ریال تا ۱۶ ماه آینده در شهرستان گچساران به بهره‌برداری خواهند رسید.

سید حشمت الله صمیمی دوست اظهار داشت: طرح‌های دانش بنیان تولید آفت کش‌های گیاهی و طرح تولید داروهای دامی با منشاء گیاهی جزو ۳۱ طرح فناورانه بوده که تسهیلات مورد نظر از سوی صندوق توسعه ملی به این طرح ها اختصاص یافته است.

وی هزینه سرمایه گذاری در طرح دانش بنیان تولید آفت کش های گیاهی را ۲۰ میلیارد ریال و ظرفیت تولید را  آن یکصد تن و زمینه اشتغال زایی را ۲۰نفر به صورت مستقیم اعلام کرد.

 صمیمی دوست میزان سرمایه گذاری طرح تولید داروهای دامی با منشاء گیاهی را ۵۵  میلیارد ریال دانست و گفت: ۴۵ میلیارد ریال از این میزان سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه ملی و ۱۰ میلیارد ریال دیگر از محل کمک های استانی (محل اوراق اسناد خزانه سال ۹۷) تامین شده است.

 وی بیان کرد: ظرفیت تولید این واحد ۶۰ تن در سال و میزان اشتغال ۲۰ نفر به صورت مستقیم است.

 صمیمی دوست افزود: با اجرای طرح دانش بنیان از سوی جهاد دانشگاهی تولید آفت کش‌های گیاهی و مصرف آنتی بیوتیک شیمیایی از مدار خارج و تولید گوشت سبز در استان و کشور نیز افزایش خواهد یافت.

 وی بیان کرد: با همکاری شرکت شهرک های صنعتی پنج هزار متر مربع زمین در اختیار متقاضی این طرح ها قرار گرفت.

شهرستان گچساران دارای ۱۲۲ روستا و ۱۶ هزار و ۹۴۳ خانوار جمعیت روستایی و 33 هزار هکتار زمین کشاورزی است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.