به گزارش ایرنا، بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد که با قرار داشتن در مناطق گرمسیری و سردسیری، وجود چشم اندازهای زیبای طبیعی، نزدیکی به مناطق شهری و بناهای تاریخی دارای بهترین مناظر برای جذب گردشگران آبی در چهار فصل سال است.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه گردشگری آبی است که در صورت استقبال سرمایه گذاران زمینه کارآفرینی و سودآوری بی نظیری دارد.

توسعه ورزش های آبی  همچون شنا، قایقرانی و برپایی تورهای ساحلی می تواند درآمد صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را از طریق افزایش میزان ماندگاری جهانگردان و ایرانگردان متحول کند.
کارشناسان اقتصاد و کارآفرینی می گویند:گردشگری می تواند درآمدی فراتر از فروش نفت را داشته باشد و کشورهایی که از نعمت ظرفیت طبیعی بهره مند هستند، تلاش  می کنند تا با ایجاد زیرساخت های مصنوعی گوی سبقت را از رقیبان بربایند.

گردشگری آبی چیست؟
هیدروتوریسم یا گردشگری منابع آبی شاخه ای از گردشگری است که با تکیه بر شناسایی و برخورداری از علم بهره برداری از منابع آبی بدون لطمه زدن به محیط زیست و منابع طبیعی جایگاه خوب و پردرآمدی را در زمینه جلب مسافر و گردشگر در کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است تماشای ساحل تالاب ها، رودخانه ها ، آبشارها ،چشمه ها ، قنات ، سازه های آبی نظیر سد ، بندهای خاکی و استخرهای طبیعی و نیز قایق سواری در آب های خروشان در جای جای کره خاکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری محسوب می شود.

در گردشگری آبی و ساحلی همچنین باید زمینه ای ایجاد شود که گردشگران و مسافران علاوه بر استفاده از مزیت های ساحل با فرهنگ، آداب و رسوم مردم منطقه آشنا شوند و با استفاده از تسهیلات، خدمات ساحلی، خرید اقلام و صنایع دستی منافع اقتصادی خوبی را نصیب اهالی کنند.

فصل پاییز و زمستان که سوز سرما شهرهای سردسیری کهگیلویه و بویراحمدرا فرا می گیرد، بهار گردشگری شهرهای جنوبی و گرمسیری استان از راه می رسد .

نگاهی به چند تفرجگاه آبی در کهگیلویه و بویراحمد

طبیعت بکر سواحل دریاچه سد کوثر یکی از زیباترین تفرجگاه های آبی کهگیلویه و بویراحمد است که سالیانه میزبان هزاران مسافر است.

نکته مهم درباره این منظرگاه طبیعی این است که به دلیل اقلیم گرمسیری منطقه در فصول پاییز و زمستان نیز می تواند میزبان گردشگران باشد.

سد کوثر از تفرجگاه هایی است که امکان قایق سواری و ماهیگیری را دارد.

مهاجرت صدها پرنده آبزی و کنار آبزی که از یخبندان های سیبری گریخته و اواخر پاییز و فصل زمستان را در این منطقه می گذرانند بر جذابیت های سواحل سد کوثر افزوده است.
سد کوثر که برای تامین آب آشامیدنی ۲ میلیون نفر از مردم استان های جنوبی کشور مانند خوزستان،هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است.
محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز ۵۰۰ حدود ۱۰ متر و تکیه‌گاه‌های سد تا تراز ۵۷۵ متر دارای شیب بسیار تند ۸۰ درجه است.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از دو شاخه شاه بهرام و دهدشت(سیدآباد)تشکیل شده که آب آنها از رشته کوههای زاگرس در مناطق طسوج ، دشت راق ، دیلگان وچشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.

سد شاه قاسم یکی از سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد است و در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد، این سد از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است.

زیرساخت های گردشگری خوبی در این منطقه ایجاد شده که می تواند بهترین جاذبه برای  پذیرایی از گردشگران در فصل های بهار و شب های گرم تابستان باشد.

رودخانه زهره با طول تقریبی حدود ۲۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، ،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.

این رودخانه از کوه کنه دوده در نزدیکی اردکان واقع در استان فارس سرچشمه می گیرد و پس از عبور از کنار شهرهای اردکان ، سپیدان و ممسنی در استان فارس به مناطق جنوبی استان  ازجمله شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می کند که پس از ریخته شدن رودخانه های بابا منیر و هفت قنات در آن به سردشت(زیدون)بهبهان در استان خوزستان وارد می شود.

این رودخانه با گذشتن از روستای سریره به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر داده و به خلیج فارس می ریزد.
رودخانه بشار در کنار شهر یاسوج بخشی از اکوسیستم جنوب غربی کشور و یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کارون است که سالانه بیش از یک و نیم میلیارد متر مکعب آب را به دشت های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می دهد.
رودخانه بشار به طول ۱۲۰کیلومتر در مرز کهگیلویه و بویراحمد با فارس سرچشمه می گیرد و در مرز این استان با چهارمحال و بختیاری آنجا که کارون می‌زاید، تمام می‌شود.

دریاچه برم الوان با طبیعت زیبا و امکانات رفاهی مناسب از دیگر ظرفیت های گردشگری آبی استان است.

طبیعت زیبا با چشم انداز مفرح و احداث کمپینگ اقامتی مسافران زیادی را در بهار هر سال روانه این مکان دلفریب می کند.
دریاچه برم الوان در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک بهمئی ، بخش سرآسیاب یوسفی واقع شده است ، آب این دریاچه دائمی ، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۰ متر ،مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار و حداقل عمق آب آن ۱۲ متر و حداکثر ۴۰متر است.
وجود درختچه‌ها و درختان طبیعی از جمله بادام کوهی و بلوط بر روی تپه‌های اطراف، آب و هوای مطبوع وچشم‌انداز بدیع این دریاچه زیبایی خاصی به این گردشگاه بخشیده است.
دریاچه اصلی مورزرد در ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاعات ۲۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد، مساحت این دریاچه ۱۴ هکتار است.
حداقل عمق آن هفت متر و حداکثر آن ۱۴ متر است.
این دریاچه در تنگی واقع شده که اطراف آن را کوه هایی با سنگ آهکی پوشانده است.

نبود زیرساخت های گردشگری آبی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  با وجودظرفیت های بی نظیر گردشگری آبی این استان به دلیل نبودن سرمایه گذاران بخش خصوصی زیرساخت های گردشگری آبی به جز در چند نقطه مانند دریاچه برم الوان به ایجاد کمپینگ های اقامتی محدود شده است.

محمود باقری افزود: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن تعداد زیادی آبشار، دریاچه ، تالاب ،رودخانه، سواحل سدها و چشمه ساران در کنار طبیعت بکر و اقلیم چهار فصل موقعیت بی نظیری برای طرح های گردشگری ساحلی و آبی دارد.

حمایت دولت از سرمابه گذاران

وی عنوان کرد:این اداره کل آماده حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد طرح‌های گردشگری آبی در استان است.

محمود باقری اظهار داشت: میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه های پرداخت تسهیلات بانکی،اعطای مجوز و هماهنگی با دیگر دستگاه های اجرایی از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت می کند.

وی بیان کرد: سواحل سد کوثر، رودخانه های زهره و بشار از مهمترین مناطقی است که در استان ظرفیت سرمایه گذاری در زمینه گردشگری آبی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در برخی مناطق مانند سد شاه قاسم،برم الوان زیرساخت هایی برای گردشگری آبی ایجاد شده اما در برخی نقاط با وجود طبیعت بسیار زیبا اما به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم امکان اسکان گردشگر وجود ندارد.

باقری عنوان کرد: مجموعه پارک آبی در یاسوج مهمترین زیرساخت در حال اجرا در زمینه گردشگری آبی در استان است که امسال به بهره برداری می رسد.

وی اظهار داشت: بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به طرح پارک آبی و هتل چهار ستاره یاسوج اختصاص یافته است.

وی افزود: این طرح در زمینی به مساحت حدود یک هکتار احداث می‌شود و استخر، بدن‌سازی، بیلیارد، حمام نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و سرسره‌های آبی از بخش‌های پارک آبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:سالیانه سه میلیون نفر گردشگر ایرانی و خارجی از جاذبه های طبیعی،تاریخی و فرهنگی استان دیدن می کنند.

محمود باقری  اظهار داشت: ۲۰ راهنمای گردشگر دارای کارت به گردشگران داخلی و خارجی در استان خدمات رسانی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میزان اشتغال ایجاد شده در حوزه گردشگری از سال ۹۲ تاکنون در این استان ۸۲۰ نفر بوده که از این تعداد ۲۸۰ از اشتغال ایجاد شده متعلق به سال ۹۷-۹۸ است.

باقری بیان کرد: ۲۰۲ آژانس مسافرتی در کهگیلویه و بویراحمد برای برپایی تورهای گردشگری و سایر خدمات لازم فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: هم اینک یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری این استان در دست اجراست که پیش بینی اشتغال آنها ۲ هزار و ۳۰ نفر است.

باقری ابراز داشت:در زمان حاضر ۲۸ مجموعه گردشگری، ۱۰ اقامتگاه بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان قرار دارد.

این استان دارای اقلیم سردسیری و گرمسیری است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در مناطق گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.