به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی با برخی فعالان رسانه ای کهگیلویه وبویراحمد در ایرنا مرکز یاسوج اظهار داشت: در بحث مبارزه با فساد و شفافیت سازی باید نگاه جامع، حاکم باشد.

هاشمی شفافیت و امر مبارزه با فساد تک بعدی و یک جانبه گر را عین ظلم، تبعیض و بی عدالتی دانست و گفت: رواج این نوع مطالبه گری ها و صرف شعار مبارزه با فساد در حقیقت حرکت برای لاپوشانی آن و همراهی با مفسدان است.

وی گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی ظرف دو سال گذشته یکی از رویکردهای مهم خود را ورود به حوزه مبارزه با فساد قرار داده و حتی در این راه هزینه ها و ناملایماتی را نیز تحمل کرده است.

هاشمی تصریح کرد: البته بنا به وظیفه ذاتی رسانه هر جایی که ایراد متوجه دولت یا دستگاهی نبوده، اما نشانه و جهت اتهام به سوی او بوده نیز با قدرت دفاع کرده و این مهم به وضوح در خبرها و محصولات متنوع خبری و تصویری ایرنا دیده می شود.

مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: بحث مبارزه با فساد مساله ای است که با سرشت و ذات انقلاب اسلامی پیوند خورده و فلسفه انقلاب و همچنین دلایل استقبال و مشارکت مردم در انقلاب برای مبارزه با فساد رایج و سیستماتیک در نظام طاغوتی و دوران پهلوی  بوده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه جامعه شناختی و تحلیل محتوایی در حرکت های خودجوش مردمی در مسیر انقلاب اسلامی و همراهی و مشارکت آنان با نهضت و آرمان های انقلاب ، به دلیل همین تبعیض گسترده در نظام پهلوی و مزایای و امتیازهای ویژه در دربار این رژیم فاسد بوده است.

وی گفت: امروزه نیز مردم به هیچ وجه بروز فسادها بویژه فسادهای سیستماتیک و ریشه دار را تحمل نمی کنند و این موضوع در نگاه رهبری و در مسیر گام دوم انقلاب بر روی آن تاکید فراوان شده است.

مدیرعامل ایرنا در پاسخ به این پرسش که رویکرد ایرنا در زمینه مبارزه با فساد کمرنگ بوده است، تاکید کرد: برخی نقدها و شفافیت سازی های ایرنا در طول یک سال گذشته موجبات نگرانی و گلایه مندی های شدیدی از سوی برخی نهادها و دستگاه های دولتی و سایر ارگان ها را در پی داشته است.

هاشمی یادآور شد: البته خبرگزاری ایرنا نیز در این راستا به شکل ساختاری وارد حوزه مبارزه با فساد شده است اما در عین حال مراقب است که در این راه حرفه ای و بر اساس منطق و کار تحقیقاتی و مبتنی بر واقعیت های موجود جامعه جلو رود و به گونه ای که ظلمی و هتک حیثیتی متوجه کسی نشود و در حقیقت به دنبال ایجاد شفافیت در همه حوزه ها و ارکان مختلف نظام و نگاه جامع به این حوزه است.

وی گفت: ایرنا در این راستا با نگاه حرفه ای عمل کرده اما چون جامعه به این گونه نقدها از سوی یک رسانه رسمی عادت نکرده بود تا حدودی نیز ایجاد این شفافیت سازی ها برایشان قابل هضم نبود است.

هاشمی مصداق بارز ورود خبرگزاری ایرنا به حوزه فساد و شفاف سازی را ساخت کلیپی در یکی از استان های شرقی کشور مربوط به مافیای توزیع آرد و نان دانست و گفت: یک گزارش تصویری در کنار خبر تحلیلی و تحقیقی از سوی ایرنا در این شهرستان باعث شد که مافیای چند ساله و فساد سیستماتیک از سالهای گذشته در این منطقه برملا و شفاف سازی شود.

دوران تک گویی در حوزه رسانه پایان یافته است

مدیرعامل ایرنا همچنین در بخش دیگری از پاسخ ها و سخنان خود به کارکرد حرفه ای رسانه در سیر تحولات سیاسی و اجتماعی و جهت دهی افکار عمومی اشاره کرد و گفت: امروزه دوران تک گویی ها و نقدهای صرف در این حوزه پایان یافته است.

هاشمی یادآور شد: رسانه امروز تنها متولی نقد و طراح مشکلات و مسائل جامعه نیست و باید خود را در برابر مردم و نیاز مبرم آنها از امید، نشاط سیاسی و اجتماعی نیز مسئول بداند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: رسانه نباید خود مروج و عامل تک گویی ها و به اصطلاح رواج "مونولوگ ها" به جای " دیالوگ" در جامعه باشد بلکه باید فضای تعامل و گفت و گو را نیز فراهم کند و اجازه دهد کسی و دستگاهی که نقدی بر آن شده است نیز فرصت پاسخگویی پیدا کند.

این استاد دانشگاه و جامعه شناس نگاه صرف نقادی و یک جانبه گرایی را آسیب جدی در مسیر مرجعیت خبری یک رسانه به ویژه رسانه های رسمی همچون ایرنا و یا رسانه ملی دانست و تاکید کرد: یکی از عوامل اساسی در تحقق این مهم رعایت انصاف و صداقت در انتشار اخبار، گزارشات و تحلیل های خبری است.

هاشمی گفت: امروزه یکی از آسیب ها و گلایه مندی های بعضا بجا به حوزه رسانه آنست که بعد انتقادی و نگاه سلبی به مسائل پررنگ تر از رویکردهای ایجابی و امیدآفرین آن در جامعه است.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی یادآور شد: این مهم در برخی مناطق از جمله استان کهگیلویه وبویراحمد با بافت عشیره ای و قومیتی و یا مناطقی که دچار سیاست زدگی های بیشتری هستند، پررنگ تر به نظر می رسد.

وی گفت: رسانه به همان میزان که وظیفه نقد و پرداختن به مسائل و مشکلات را در سطح جامعه رصد می کند وظیفه امیدآفرینی و پرداختن به وجوه مثبت و دستاوردهای نظام، دولت و حتی خود مردم را نیز عهده دار است.

 وی با توجه به رویکردها و تحولات رخ داده در ایرنا ظرف دو سال گذشته نیز گفت: ایرنا به همان میزان که هر قیمتی دنبال جذب مخاطب نبوده ، نگاه و سیاست گذاری های جدید این رسانه عبور از موضع گیری های منفعلانه و حرکت در مسیر تولید محتوای خلاقانه ، اصولی ، موثر و کارآمد در عرصه داخلی و بین المللی استوار شده است.

هاشمی تاکید کرد: ایرنا رسانه دولت و ملت است و گرچه بیان دستاوردها، اقدام ها و خدمات دولت و نظام را در چارچوب کار حرفه ای و رسانه ای وظیفه خود می داند اما از مطالبات عمومی جامعه و برخی ضعف ها و نارسایی ها در سیستم اجرایی و ارکان دولتی نیز غافل نیست و در عین حال ایرنا رسانه رسمی نظام و دولت و نه روابط عمومی دولت هاست.

وی گفت: البته ایرنا در ساختار تشکیلاتی خود زیرمجموعه وزارت ارشاد است و بسیاری از خط مشی ها و سیاست گذاری ها و برنامه های راهبردی این رسانه نیز با هماهنگی و هم راستا با برنامه ها و سیاست این وزارتخانه به عنوان تولیت و متولی اصلی رسانه ها در کشور استوار است.

۳۰۱۶/۶۱۱۰


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.