فیض الله  زاهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  مجموعه آزمایشگاه های شیمیایی این شرکت به منظور دستیابی به فن آوری های نوین آزمایشگاهی برای ارزیابی ، آنالیز و پایش کیفیت نفت خام و گاز با استفاده از مدرن ترین دستگاهها، مطابق با تکنولوژی روز دنیا توانسته دستاوردهای مهمی را  نیز کسب کند.

وی بیان کرد:  در جدیدترین طرح پژوهشی در حوزه آنالیز گازها بویژه در استفاده از دستگاه های کروماتوگرافی گازی متخصصان آزمایشگاه شیمیایی گچساران توانستند با مهندسی معکوس دستگاه SCD دستگاه گاز کروماتوگرافی بخش تولید ازن O۳ که یکی از بخش های مهم آنالیز ترکیبات گوگردی در سیالات بوده را به بهترین شکل رفع عیب و قابل استفاده کنند. 

زاهد اظهارداشت: متخصصان این شرکت بویژه مهدی نعمتی، عباس دشتی و احسان شهسواری  با سپری کردن دوره های الکترونیک در کنار کار تخصصی خود توانستند با تکیه بر دانش خود گامی موثری برای احیا و بازسازی برخی از قسمت های فرسوده این دستگاه بردارند.

وی افزود:  قابل استفاده کردن این دستگاه در زمینه صرفه جویی ارزی نیز اقدام قابل توجه است.

زاهد ابراز کرد: همچنین متخصصان آزمایشگاه های شیمیایی این شرکت در احیا و رفع عیب بسیاری از دستگاه های فرسوده و از کار افتاده از جمله دستگاه های دانسیته متر، دستگاه اندازه گیری فشار بخار میعانات گازی و دستگاه های فرسوده اندازه گیری نقطه شبنم گام های مهمی را برداشتند.

وی عنوان کرد: امکان تهیه این دستگاه ها در شرایط تحریم وجود نداشت و نمونه های وارداتی آن صنعت نفت را متحمل هزینه های بسیاری می کرد.

زاهد تصریح کرد: این اداره با انجام مهندسی معکوس دستگاه های آنالیز کیفی خود  ۱۰ میلیارد ریال را در زمینه خرید و نوسازی تجهیزات الکترونیکی آزمایشگاهی صرفه جویی ارزی کرده است. 

رئیس آزمایشگاه های منطقه گچساران تاکید کرد: اقدامات اصلاحی و مهندسی معکوس دستگاه های آنالیز آزمایشگاهی در منطقه همچنان ادامه دارد و امیدواریم با حمایت مدیران صنعت نفت با انتقال دانش متخصصان این اداره به سایر مناطق گام موثری در زمینه توسعه دانش فنی بومی و زمینه سازی رشد و پرورش متخصصان بومی فراهم گردد.

 آزمایشگاه های کنترل کیفیت شیمیایی منطقه گچساران در طی سال های گذشته تاکنون خصوصا در شرایط ویژه تحریم صنعت نفت همواره به عنوان یکی از ابزارهای مهم در بحث اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کرده است.

این اداره با استفاده از توان کارشناسان بومی همواره مقوله مهم مهندسی معکوس ابزار و ادوات آنالیز کیفی نفت ، گاز، آب و سایر محصولات نفتی را با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و پرسنل خود به روزرسانی کرده است تا در این شرایط سخت صنعت نفت کشور در زمینه کنترل کیفیت دچار عقب ماندگی نشود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند. 

این شرکت دارای 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از 6 هزار و 700 کیلومتر خط لوله انتقال نفت است. 

میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است، که در محدوده شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 220 کیلومتری از جنوب شرقی اهواز قرار دارد. 

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. 

۲۰۸۲/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.