با وجود گذشت 24 سال از مصوبه احداث محور پاتاوه- دهدشت این محور هنوز به بهره برداری نرسیده و این در حالی است که احداث این جاده می تواند نقش چشمگیری در کاهش سوخت، استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت داشته باشد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، احداث و تکمیل پروژه حیاتی " پاتاوه - دهدشت " یکی از این مصوبات بود که در آن سفر برای خارج‌شدن استان کهگیلویه و بویراحمد از بُن‌بست بر روی صفحه کاعذ به تایید مسئولان وقت رسید.

25 سال از شروع ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد می گذرد؛ چهار دولت در این زمان طولانی از مردم رای گرفته و هر کدام تلاش کرده این جاده را به پایان برساند اما این جاده همچون کلافی سردرگم از این دولت به دولت بعد پاسکاری می شود.

با گذشت 25 سال از آن سفر، محور ارتباطی ملی پاتاوه - دهدشت " داد " مردم را درآورده و متاسفانه در سایر محورهای ارتباطی این مناطق نیز هر روز شاهد کشته شدن تعدادی از هموطنان هستیم.

مسیر اصلی پاتاوه - دهدشت به طول 137 کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - یاسوج بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است.

با بهره برداری از این جاده و با در نظر گرفتن میانگین 60 کیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه ، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.

با اتمام ساخت این مسیر ، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان 270 کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.

این مسیر علاوه بر کارکرد ملی آن ، شش بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، بخش های مارگون و لوداب در شهرستان بویراحمد ، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت با توجه به عبور از دامنه های کوهستانی زاگرس میانی فاقد هرگونه معارض اجتماعی است و کمترین خسارت را به بخش کشاورزی نیز وارد می کند.

این جاده علاوه بر خارج کردن شهرستان کهگیلویه به صورت کلی از بن بست، ارتباط بخشهای دیشموک، چاروسا و شهرستان لنده را به صورت مستقیم با یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد متصل می کند، به گونه ای که فاصله کنونی 300 کیلومتری بخش دیشموک و فاصله 280 کیلومتری بخش چاروسا و فاصله 240 کیلومتری شهرستان لنده با شهر یاسوج مرکز استان را به ترتیب به 190 ، 170 و 140 کیلومتر کاهش می دهد.

از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز های زیبای طبیعی در شهرستانهای دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود که از مزیتهای مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است .

عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه های آن به طول 75 کیلومتر یکی دیگر از چشم اندازهای زیبا و مهم این مسیر محسوب می شود که در آینده از قطب های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.

این مسیر طوری طراحی شده است که در عبور از استان تعداد زیادی از روستاهای شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه را پوشش می دهد و از محرومیت خارج می کند.

با تکمیل شدن جاده پاتاوه - دهدشت، 400 روستا با 100 هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها به سهولت صورت می گیرد.

عملیات اجرایی این جاده ملی در سال 74 شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب 26 و 20 کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب 28 و 63 کیلومتر است.

13 تونل به طول هشت هزار و 200 متر و تعداد 18 دستگاه پل بزرگ بالای دهانه 16 متری در این جاده طراحی شده است.

قطعه نخست این جاده از روستای " گندی خوری " تا منطقه " سر چنار " شهرستان های دنا و بویراحمد در سال 87 نیز به بهره برداری اولیه رسید.

قطعه دوم این جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.

قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت 63 کیلومتر طول دارد و دارای 11 دهنه پل به طول سه هزار و 160 متر است. 

قطعه دوم این جاده به طول 28 کیلومتر اردیبهشت سال 97 به بهره برداری رسید.

24 سال است هر ساله تعداد زیادی از مسئولان استانی و ملی از مراحل ساخت این جاده ملی بازدید می کنند و از سال 92 تاکنون مسئولان استانی و کشوری بارها از بهره برداری آن خبر داده اند ولی همچنان روند لاک پشتی ساخت آن مردم حاشیه این جاده را آزار می دهد.

مسئولان قرارگاه خاتم، وزیران دولت در ادوار مختلف، نمایندگان مجلس و تعداد زیادی مسئولان کشوری و استانی تاکنون قول داده اند این پروژه حیاتی به زودی به بهره برداری می رسد اما این به زودی ها هیچوقت عملی نشد و درحد شعار باقی مانده است.

امیدواریم تا پایان سالجاری محور پاتاوه - دهدشت به بهره برداری برسد

معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون برای جاده ملی پاتاوه-دهدشت ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

" عزیز فیلی "به ایلنا در یاسوج افزود: شهرستان کهگیلویه یکی از مهمترین شهرستان‌های این استان بوده که ظرفیت‌های بالقوه و توانمندی‌های بسیاری دارد و چنانچه ما مدیران لیاقت داشته باشیم می‌توانیم این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه منابع طبیعی و انسانی بسیار خوبی در سطح استان و حتی کشور دارد که با استفاده از این ظرفیت‌ها کهگیلویه می‌تواند یک شهرستان تاریخی شود، بهتر است حاشیه‌ها را کنار گذاشته تا بتوانیم این منطقه را آباد کنیم.

فیلی افزود: مهمترین پروژه این شهرستان که یک پروژه ملی نیز به‌شمار می‌رود، جاده پاتاوه به دهدشت است که تاکنون مبلغ 600 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و به 200 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد و در تلاش هستیم که تا پایان سال جاری به‌بهره‌برداری برسد.

گزارش: ضرغام علی بازی 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.