جعفر گوهرگانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش زیادی از این سند تهیه شده اما هنوز کاستی هایی در نسخه نهایی آن وجود دارد که پس از تدوین نهایی برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: برای جامعیت سند گیاهان دارویی استان باید کاستی های موجود مانند چگونگی مشارکت بخش خصوصی در تدوین نهایی آن برطرف شود.

گوهرگانی اظهار داشت: در این سند همه ظرفیت ها برای مشارکت بخش خصوصی، محققان، پژوهشگران و فعالان اقتصادی لحاظ شده است.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: بیشتر تسهیلات روستایی و عشایری پرداخت شده در استان برای کشت گیاهان دارویی هزینه شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اجازه کشت گیاهان دارویی در استان باید براساس سند توسعه انجام شود و میزان استحصال و خریداران این محصولات نیز باید مشخص شود.

تیرماه امسال با حضور قائم مقام  وزیر علوم و ریاست دانشگاه دولتی یاسوج، مدیرکل منابع طبیعی استان اولین باغ گیاه شناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینی به مساحت 930 هکتار کلنگ زنی شد.

وجود بیش از ۲هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه های ناشناخته در این استان بشمار می رود. 

این استان بیش از ۱۰ درصد آبهای شیرین کشور را دارد، بدون خاک شور و پوشیده از جنگل های انبوه بلوط است.

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را در خود جای داده است. 

۹۹۲۸/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.