به گزارش ایرنا، توسعه متوازن تمام نقاط کشور براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر منطقه یکی از راهبردهای دولت است که افزون بر هموار شدن تحقق اقتصاد مقاومتی زمینه را برای عدالت اجتماعی فراهم می‌کند.
در حالی که سه برابر شدن اعتبارهای عمرانی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم تکمیل طرح‌های عمرانی را شتاب بخشیده است، اما تلاش دولت برای واگذاری طرح‌های عمرانی و اقتصادی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی مانند بنیاد برکت باعث دلگرمی مردم برای تحقق توسعه اقتصادی این استان شده است.

** پیش بینی 12 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که بودجه عمرانی مصوب سال 96 در این استان در دولت یازدهم با بیش از سه برابر رشد نسبت به سال 92 رقمی افزون بر 12 هزار میلیارد ریال است.
سید موسی خادمی اظهار داشت که سهم استان از کل اعتبارات عمرانی دولت در سال 92 حدود 62 صدم درصد بوده که در سال 96 به 1.7 دهم درصد رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت، 9 دهم درصد از جمعیت و همین میزان از مساحت ایران را دارد.
وی یادآور شد که شورای برنامه ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی که در سال 91 تنها مجاز به توزیع و تصمیم گیری راجع به یک هزار و 800 میلیارد ریال بودجه بود اما در سال 96 میزان بودجه‌ای که استان می‌تواند بین شهرستان‌ها و مناطق مختلف توزیع کند به رقمی افزون بر هفت هزار و 930 میلیارد ریال رسیده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که افزون بر چهار هزار و 420 میلیارد ریال اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای این استان سال جاری شامل استانی، نفت، تملک و دارایی و بند (و) ابلاغ شده است.
خادمی اظهار داشت که از این میزان اعتبارات ابلاغی سه هزار و 200 میلیارد ریال بین شهرستان‌های هشت‌گانه و فصل‌های مختلف توزیع شد.
خادمی موضوع تخصیص بیش از 2 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبارات تخصیصی از محل کمک‌های فنی و اعتباری در بودجه سال 96 برای استان در کنار یک هزار و 400 میلیارد ریال کمک فنی و اعتباری در سفر رئیس جمهوری را یادآور شد و گفت که به نظر می‌رسد تحقق و ابلاغ این اعتبارات مشمول زمان زیادی خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تفاهم نامه ای با بنیاد برکت برای توسعه و رفع محرومیت منعقد شده است گفت: ساخت 17 مدرسه در قالب 80 کلاس درس با اعتباری افزون بر 125 میلیارد ریال، مشارکت در احداث هفت مرکز و پایگاه بهداشتی و درمانی در مناطق محروم و بهسازی و آسفالت 50 کیلومتر راه روستایی با اعتبار حدود 230 میلیارد ریال از جمله تعهدات بنیاد برکت در تفاهم نامه منعقد شده است.
خادمی ادامه داد که طرح آب‌رسانی به روستاهای دارای مشکل کم آبی با اعتباری افزون بر 190 میلیارد ریال، ساخت 2 دهنه پل در مسیر جاده‌های روستایی با سرمایه گذاری حدود 40 میلیارد ریال و ساخت 2 باب کتابخانه به میزان 800 مترمربع و اعتبار پیش بینی شده 12 میلیارد ریال از دیگر تعهدات ایجاد شده بنیاد برکت در این تفاهم نامه 2 جانبه است.
بر اساس این تفاهم نامه 16 طرح با سرمایه گذاری یک هزار و 330 میلیارد ریال و میزان اشتغال‌زایی 776 نفر در شهرستان‌های باشت و گچساران، 32 طرح با 940 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 549 نفر در شهرستان‌های بویراحمد و دنا و 26 طرح با اعتباری حدود یک هزار و 660 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی یک هزار و 305 نفر نیز در حوزه کهگیلویه بزرگ اجرایی خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت که این استان در طول چهار سال گذشته دولت یازدهم افزون بر 14 هزار میلیارد ریال تفاهم نامه همکاری در بخش‌های عمرانی، اقتصادی و زیربنایی با سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی در سطح کشور امضا کرده است.

**تحقق واگذاری 78 درصد طرح‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت که سهمیه سال گذشته استان در زمینه واگذاری طرح‌های عمرانی حوزه اقتصاد مقاومتی به بخش خصوصی برای تکمیل و افتتاح 57 مورد بود که از این تعداد 45 مورد معادل 78 درصد تاکنون واگذار شده است.
حسن نوروزی اظهار داشت: اقدام‌های لازم برای واگذاری 12 طرح عمرانی حوزه اقتصاد مقاومتی استان به بخش خصوصی نیز در حال انجام است.
وی افزود که 45 طرح عمرانی واگذار شده کهگیلویه و بویراحمد در قالب اجاره، کمک خیران و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال ساخت است.
دولت در تلاش است که با استفاده از تمام ظرفیت‌های منابع مالی دولتی، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی بستر توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کنند.
اگرچه به دلیل پراکندگی روستاها، عقب ماندگی‌های تاریخی پاک کردن سیمای فقر از این استان زرخیز اما محروم زمان بر باشد ولی تلاش مسئولان برای قرار دادن این خطه در مسیر توسعه، آینده روشنی برای این استان ترسیم کرده است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.