به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد گردشگران خارجی بدون توجه به تحریم ها به جای جای ایران از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می کنند و از موهبت های طبیعی و تاریخی کشور دیدن می کنند و افزایش شمار گردشگران خارجی به کشور حاکی از بی اثر بودن تحریم ها بر این صنعت درآمدزا دارد.

براساس آمار سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تعداد گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه های دیدنی کشور در فصل بهار امسال نسبت به زمان مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.

این گزارش می افزاید که در فصل بهار امسال، ۲ میلیون نفر گردشگر وارد ایران شدند و از مناطق دیدنی کشور بازدید کردند.

آمار ورود گردشگران به کشور از پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سال ۹۶ برغم تبلیغات منفی دشمنان در سال ۹۷ به ۷ میلیون و  ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.

براساس آمار موجود ۲۳۰ هزار شغل در حوزه گردشگری کشور سطح کشور ایجاد شده است و تلاش برای معرفی جاذبه‌های گردشگری  جدید در کشورمان از راهبردهای سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی برای معرفی جاذبه های دیدنی است.

نقش صنعت گردشگری در ثروت آفرینی

کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند که استقبال گردشگران خارجی از جاذبه های کشور باعث ارزآوری و اشتغالزایی می شود. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد با ورود هر گردشگر به کشور به طور متوسط یکهزار و ۳۵۷ دلار ارز عاید کشور می‌شود.

به عقیده این عده ، صنعت گردشگری سالانه در جهان ۱۸۰۰ میلیارد دلار درآمدزایی دارد و اگر حتی بتوان یک درصد از این سهم را به ایران  اختصاص داد نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار درآمد کسب می شود . 
به ازای هر پنج گردشگر یک شغل در کشور ایجاد می شود و برای توسعه صنعت گردشگری به ایجاد جاده، هتل، رستوران و موارد دیگر نیاز است که هر کدام به تنهایی تعداد زیادی شغل در کشور ایجاد می کند.

ظرفیت های گردشگری در ایران

تمدن کهن ایران زمین با داشتن مناطقی با اقلیم چهار فصل، جاذبه های تاریخی، طبیعی،مردم شناسی و مذهبی متنوع می تواند به مقاصد گردشگران جهانی تبدیل شود.

 ایران ظرفیت های فراوانی برای توسعه گردشگری دارد به طوری که در حوزه گردشگری سلامت ایران در منطقه و در بین کشورهای همسایه کم نظیر و غیرقابل رقابت است.

ایران ۲۳ مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو  شامل ۲۲ اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی دارد و حدود ۵۰ مکان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو توسط ایران پیشنهاد داده شده است که این امر روایتگر پتانسیل های گردشگری در کشور است.

در حال حاضر ۳۲ هزار و ۴۷۸ اثر تاریخی، یکهزار و  ۹۸۳ اثر ناملموس، ۵۷۰ اثر طبیعی، یکهزار و  ۳۲۲ اثر منقول در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده‌اند.

ظرفیت های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه وبویراحمد در جنوب غربی بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان قرار گرفته که این موقعیت می تواند فرصتی برای جذب ایرانگردان و جهانگردان باشد.

این استان دارای ۲ منطقه سردسیری و گرمسیری و اقلیم چهار فصل است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی به دلیل تنوع آب و هوایی سالیانه میزبان افزون بر سه میلیون نفر گردشگر در فصول مختلف سال است. 

راهکارهای  کارشناسان برای بهره وری بهتر از صنعت گردشگری در استان 

یک کارشناس که درباره خوراکی های سنتی تحقیق کرده است می گوید: کشورمان به دلیل وجود غذاهای حلال و خوراکی ها محلی ظرفیت های خوبی برای جذب گردشگر دارد.

عشرت عسکری با تاکید بر اینکه غذاهای محلی به عنوان یکی از تجربه های تکرار ناشدنی مورد استقبال گردشگران است ،می گوید: این ظرفیت تا حدودی مغفول مانده که توجه بیش از پیش به آن می تواند اثرات مثبتی بر جذب جهانگردان و ایرانگردان داشته باشد.

او با اشاره به اینکه همواره در کهگیلویه و بویراحمد این مساله مطرح است که برخی گردشگران برای کم شدن قیمت سفر خود اقدام به پخت غذا می کنند و درآمدزایی این صنعت در استان اندک است می گوید: رونق غذاهای محلی باعث استقبال گردشگران از رستوران های سنتی خواهد شد.

گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۵۹ جهانگرد از کشورهای مختلف جهان از ابتدای سال جاری تاکنون از جاذبه های دیدنی استان بازدید کردند.

سلمان خوش قدم  اظهار داشت: این تعداد گردشگر خارجی ۹۰۷ نفر شب در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد اقامت داشتند.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در سال گذشته بیش از یکهزار گردشگر خارجی وارد استان شدند.

وی اضافه کرد:در چهار ماهه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۹۲ گردشگر داخلی از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان دیدن کردند.

خوش قدم تعداد اقامت گردشگران داخلی در کهگیلویه و بویراحمد را یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر برآورد کرد.

اوی بیان کرد:امسال مسافران فراوانی از استان های سراسر کشور از جاذبه های طبیعی و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد دیدن کردند و کوه گل سی سخت و آبشار یاسوج از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری استان در سال جاری بوده است.

وی گفت: غار ده شیخ نیز از جاذبه های جدید گردشگری استان است که با استقبال گردشگران مواجه شد.

آمادگی برای پذیرایی از گردشگران در تابستان

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: برنامه ریزی لازم برای پذیرایی از گردشگران در ادامه سفرهای تابستانی انجام شده است.

خوش قدم افزود: به دلیل آب و هوای مفرح و امکان اسکان در چادر کهگیلویه و بویراحمد یکی از مقاصد ارزان قیمت گردشگری در تابستان است.

وی تصریح کرد: روستاهای کریک، تمنک، ده شیخ، قلات بویراحمد و دامنه‌های خامی  به دلیل داشتن اقامتگاه‌های بومگردی فرصت طلایی برای آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و مردم شناسی استان در قصل تابستان است.

خوش قدم اظهار داشت: نظارت بر یک هزار و ۲۰۰ تخت اقامتی در هتل‌ها و مهمانسراها، ساماندهی پارک‌های اسکان به ویژه در شهرهای یاسوج و سی سخت با هماهنگی شهرداری‌ها از مهمترین اقدامات انجام شده برای پذیرایی بهتر از گردشگران تابستانی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و پیش بینی مدارس طرح اسکان از دیگر برنامه ریزی های انجام شده برای پذیرایی مطلوب از گردشگران در تابستان امسال است.

وی اظهارداشت: حدود ۶۰ کلیپ یک دقیقه ای برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی ‌درباره مناطق گردشگری و جاذبه‌های طبیعی استان تولید شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: برگزاری تور خبرنگاران، تور راهنمایان گردشگری و نشست معاونان و مدیران گردشگری غرب کشور در ششم شهریور ماه از دیگر برنامه های پیش بینی شده امسال برای توسعه گردشگری است.

برنامه های در دست اجرا برای رونق بیشتر گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید:حمایت از بوم گردی و توسعه زیرساخت های گردشگری از راهبرد های این دستگاه متولی برای توسعه گردشگری است.

محمود باقری بیان کرد:استارتاپ‌ها یا کسب و کارهای نوپا که بر محور ایده‌های خلاقانه و بر بستر اینترنت شکل گرفته‌اند از دیگر ظرفیت های صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند به ثروت آفرینی در این حوزه کمک کند.

وی با اشاره به جشنواره عشایر ایران زمین که در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد ، ابراز داشت: برگزاری چنین جشنواره هایی در کنار جشنواره های غذا، بازارچه های صنایع دستی از دیگر راهکارهای ایجاد فرصت های شغلی جدید در حوزه گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک ۷۰ طرح گردشگری با سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نقاط مختلف استان در حال اجراست.

۸۱۴۳/1662

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.