اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد هشدار دارد که موارد ابتلا به بیماری لمپی اسکین در سطح دامداری های سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ معاون سلامت این اداره کل گفت: بیماری لمپی اسکین در پایش‌ها و مراقبت های انجام شده از سطح دامداری های سنتی این استان مشاهده شده است.

امید جمشیدی افزود: بیماری لمپی اسکین از جمله بیماری های ویروسی بسیار عفونی با ابتلای بالا در گاوها بوده و درصد مرگ و میر در این بیماری پایین بوده و با توجه به مشاهده این بیماری در استان نیاز است دامداران رعایت نکات بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: شیوع احتمالی بیماری لمپی اسکین در بین دام ها به دلیل کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب های پوستی در دام های آلوده ضرر و زیان اقتصادی بسیاری را به همراه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین وقوع بیماری لمپی اسکین در بین گاو ها در آب و هوای گرم و مرطوب و فصول بارانی بوده و به صورت تک‌گیر یا همه گیر در بین دام ها بروز می کند که گوساله ها و گاوهای شیرده، بیشترین حساسیت را نسبت به این بیماری دارند.

جمشیدی افزود: انتقال ویروس بیماری توسط نیش حشرات به ویژه پشه ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و انتقال ویروس از طریق جراحات جلدی ایجاد می‌شود که واکسیناسیون دامها و سمپاشی بدن دام و جایگاه دام مهم‌ترین عامل پیشگیری از این بیماری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری لمپی اسکین جزو بیماری های مشترک انسان و دام نبوده و به انسان منتقل نمی شود.

وی از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری بخصوص تاول‌های زیر پوستی و تب بالا مراتب را به سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.