به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، محمد علی بخشی با اشاره به اینکه خطر ابتلای به تب مالت از طریق شیر شتر کمتر از شیر سایر دام ها نیست افزود: برخی از مصرف کنندگان شیر شتر بر این باورند که گرم کردن این محصول سبب خراب شدن شیر می شود، از این رو شیر شتر را به صورت خام مصرف می کنند که استقبال از خطر برای ابتلا به بیماری تب مالت است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از جمعیت بالای شتر برخوردار است، عشایر و روستائیان که اقدام به پرورش شتر می کنند در معرض بیشتر ابتلا به بیماری تب مالت هستند.
به گفته وی از طرفی با توجه به خواص درمانی شیر شتر، این محصول مورد استقبال شهرنشینان نیز قرار گرفته است که رعایت مباحث بهداشتی از جمله گرم کردن شیر مورد تاکید است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: طبق بررسی های به عمل آمده جمعیت شتر کشور نیز دارای بروسلوز و عامل تب مالت است که از طریق تماس مستقیم با حیوان یا مصرف فرآورده های آن از جمله شیر می تواند به انسان منتقل شود.
بخشی با بیان اینکه گرم کردن شیر یکی از راهکارهای تشخیص شیر سالم از شیر فاسد است به مصرف کنندگان توصیه کرد: از مصرف شیر شتر به صورت خام و غیر پاستوریزه خودداری کنند و مطمئن باشند که گرم نمودن شیر در خواص آن تاثیر منفی ندارد.

** اضافه شدن سه خدمت جدید الکترونیک به نرم افزار تلفن همراه «سلامت یار»
رئیس اداره فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری دامپزشکی خراسان جنوبی هم از اضافه شدن سه خدمت جدید الکترونیک به نرم افزار تلفن همراه «سلامت یار» خبر داد.
احسان محمدزاده، افزود: در نسخه جدید نرم افزار چند خدمت نو شامل مشاهده اطلاعات کد رهگیری، کد رهگیری و گواهینامه های بهداشتی قرنطینه ای به قسمت خدمات الکترونیک اضافه شده است.
وی یادآور شد: مهمترین بخش رو نمایی شده، راهنمای خدمات است که در این بخش تمامی خدمات الکترونیک قابل ارایه به ارباب رجوع به صورت کاملا مصور و به تفکیک به شکل قدم به قدم مراحل انجام خدمت طراحی شده و در قالب یک ظاهر ساده و کاربر پسند قرار گرفته است.
محمد زاده در ادامه اظهار داشت: در کنار خدمات یاد شده، در نسخه جدید دریافت و مشاهده فیش کارکنان هم به بخش خدمات اختصاصی این نرم افزار اضافه شد.
خراسان جنوبی دارای 26 هزار نفر شتر است.
3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.