به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی داپزشکی کردستان، در این اطلاعیه آمده است: دام های خریداری شده با مجوز بهداشتی هم باید حداقل به مدت 2 هفته در محل جداگانه ‌ای نگهداری شده و در صورت بروز علایم مشکوک بیماری از وارد کردن آنها به دامداری‌ها خودداری کنند.
دامداران همچنین در ورودی دامداری‌های حوضچه‌های ضدعفونی احداث کرده و از ورود افراد متفرقه جلوگیری به عمل آورند و از رها سازی فضولات دامی در اطراف دامداری و روستا‌ها خودداری شود.
بره، بزغاله و گوساله‌های تازه متولد شده و شیرخوار از طریق شیر مادر آلوده به بیماری تب برفکی به شدت بیمار و تلف می‌شوند، بنابراین به دامداران توصیه می شود از شیر‌های جانشین و یا شیر دام‌های سالم برای تغذیه آنها استفاده کنند.
همچنین از تردد غیر ضروری در میادین دام و مراکز جمع آوری شیر خودداری کرده و در هنگام ورود به دامداری نسبت به تعویض لباس و چکمه اقدام کنند.
دامداران در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری تب برفکی نظیر آبریزش از دهان، لنگش، زخم، و تاول در دهان، لثه، زبان و سم و تلفات دام‌های جوان مراتب را به ۱۵۱۲ اطلاع دهند و با ماموران اعزامی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم می‌شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و به دنبال آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.
این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود و کنترل آن منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.