محمد باقر حاج کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب برفکی، بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن دام های سبک و سنگین می‌شود.
به گفته وی، ویروس این بیماری نخست به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و تاول هایی در داخل دهان و روی پای دام ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگیدن حیوان شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری تب برفکی بسیار واگیردار است، گفت: قطرات دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب شیوع این بیماری می‌شوند.
حاج کاظمی با تاکید بر اینکه این بیماری طاعونی برای صنعت دامداری محسوب می‌شود، یادآوری کرد: کنترل بیماری باید با واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال دام، قرنطینه کردن دام مبتلا و اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات باشد.
وی ادامه داد: بیماری دامی تب برفکی یا همان دباغ، هیچ درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند.
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، طی 6 ماهه نخست امسال 39 کانون بیماری دامی تب برفکی در استان زنجان وجود داشت.
در این کانون ها 107 راس دام سبک و سنگین در استان به دلیل واگیر شدن به این بیماری تلف شد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان عاری از بیماری دامی تب برفکی است و تاکنون 450 هزار و 311 راس دام سبک و سنگین در استان علیه آن واکسینه شده اند.
حاج کاظمی متذکر شد: دامداران چنانچه از جایی که دام خریده اند به وجود این بیماری در آن مکان مشکوک هستند دام را تا 21 روز در قرنطینه نگهداری کنند.
وی ادامه داد: از رفت و آمد اشخاص و خودروهای غیر ضروری در دامداری جلوگیری کنند چرا که ممکن است حامل ویروس بیماری تب برفکی باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در صورت مشکوک بودن دام به این بیماری دامداران با اطلاع دادن به دامپزشکی در سراسر استان و انجام واکسیناسیون از شیوع جلوگیری شود.
وی، از دامداران خواست با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند.
به گزارش ایرنا، برای نخستین بار بیماری دامی تب برفکی از اواخر دی 94 وارد استان زنجان شد و فقط در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ایجرود و ماهنشان شیوع داشت.
بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.
این بیماری، یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.
در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.