محمدباقرحاج کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرگار ایرنا افزود: بیماری دامی 'تب برفکی' به آسانی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک از دام آلوده قابل انتشار به دام‌های سالم است.
به گفته وی، این بیماری یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: همه دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند و همچنین نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری'تب برفکی' مبتلا می شوند.
حاج کاظمی یادآورشد: بیماری'تب برفکی' مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه و تولیدات دامی بوده و نخستین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: میادین دام استان زنجان ساماندهی شده و هرگونه خرید و فروش دام سبک و سنگین زنده با نظارت دامپزشکان است.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در این باره این بیماری نیز با ارسال پیامک و توزیع بروشور در بین دامداران و چوبداران استان همه آگاهی های مورد نیاز را دارند و از استان های آذربایجان غربی و قم که بیماری' تب برفکی' در آن وجود دارد دامی خرید نمی شود.
به گزارش ایرنا، این بیماری از اواخر دی سال 94 در این استان شیوع پیدا کرده بود که تعداد گزارش روزانه تلفات دامی و کانون‌های شیوع آن بیشتر بود.
با انجام طرح واکسیناسیون علیه' تب برفکی' در استان زنجان شیوع این بیماری به شدت مهار و در حال حاضر گزارش روزانه ای از تلفات این بیماری وجود ندارد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.