اسماعیل محمدیانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام پیشگیرانه با توجه به تاثیر نقل و انتقال دام و میدان های دواب در شیوع این بیماری که به تلفات و تحمیل خسارت سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری منجر می شود، انجام شده است.
وی دامه داد: با این اقدام فرصت واکسینه کردن دام ها و جلوگیری از ورود دام های خارج از شهرستان میسر می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی بوکان اظهار کرد: وجود این بیماری در روزهای اخیر باعث به بار آمدن خسارت های جزئی به دامداران شهرستان بوکان شده است.
محمدیانی اضافه کرد: برای جلوگیری از گسترش بیماری و اپیدمی شدن آن تاکنون در فاز نخست 92 درصد دام های سنگین که بالغ بر 15 هزار و 450 راس دام بوده، واکسینه شدند و فاز دوم آن نیز در سطح شهرستان آغاز شده است.
وی در خصوص واکسن دام های سبک اظهار کرد: بیش از 110 هزار راس دام سبک طی سال جاری علیه تب برفکی در بوکان واکسینه شده اند.
به گزارش ایرنا، در بوکان 16 هزار راس دام سنگین و حدود 160 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) وجود دارد.
تب برفکی یا 'بیماری دهان و پا' (Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند و ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند.
این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود.
کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.
میدان دواب بوکان یکی از بزرگترین میدان های خرید و فروش دام سبک و سنگین در شمال غرب کشور است.
شهرستان بوکان با 251 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد و یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامی در این استان به شمار می رود.
7510/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.