فاطمه آیرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واکسیناسیون نزدیک به 2 هزار قلاده سگ و همچنین برنامه ریزی برای مبارزه علیه بیماری لمپی اسکین در دام بزرگ از دیگر اقدامات دامپزشکی ماکو بوده است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومتر وسعت شامل شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت است و با ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان دارای مرزهای مشترک است.
تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که به بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان منجر می شود.
ویروس عامل این بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید در حیوان مبتلا ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند که ممکن است سرانجام پای آن را لنگ کند.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، لباس های آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی به گسترش بیماری منجر می شود.
این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود و کنترل آن به واکسیناسیون، مراقبت شدید، نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام بستگی دارد.

7132/2093
خبر: حمید قاسمی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.