به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سردار منوچهر امان اللهی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه و سرهنگ محمد رضا آمویی معاون اجتماعی استان روز سه شنبه با حضور در ایرنای مرکز کرمانشاه با خبرنگاران این مرکز به گفت و گو نشستند.
یکی از محورهای اصلی این گفت و گو حضور نیروی انتظامی در مناطق زلزله زده بود که سردار امان اللهی این موضوع را تشریح کرد و گفت: با استفاده از نیروها، امکانات و تجهیزات استان و بهره گیری از استان های دیگر و ناجا توانستیم عملکرد خوبی در مناطق زلزله زده داشته باشیم.

**حضور پلیس در ساعات اولیه وقوع زلزله
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه اظهار کرد که در همان ساعات اولیه وقوع زلزله حضور نیروی انتظامی برای برقراری نظام و امنیت پررنگ بود و توانستیم همه نیروها را فراخوانی کنیم و وضعیت آماده باش را اعلام کردیم.
سردار امان اللهی با بیان اینکه همان شب زلزله نیروها را به مناطق زلزله زده اعزام کردیم، افزود: برقراری نظم و امنیت، محافظت از اموال مردم و اماکن و تاسیسات و ساماندهی تردد خودروها در مناطق زلزله زده در محور فعالیت های پلیس در مناطق زلزله زده قرار گرفت.
او با بیان اینکه نزدیک به 10 هزار نفر از نیروی انتظامی برای فعالیت در مناطق زلزله زده به کارگیری شدند، گفت: همچنین علاوه بر نیروهای استان، یگان ویژه 6 استان و یک تیپ از یگان ویژه ناجا هم در مناطق زلزله زده به کمک ما آمدند.
وی اظهار کرد: در حوزه های پیشگیری، راهور و پلیس راه هم از فرماندهی انتظامی چهار استان نیروی کمکی برای ما فرستادند و با این نیروها، ناجا حضور پررنگی در مناطق زلزله زده داشت.
وی با بیان اینکه این حضور پررنگ باعث شد که اموال هیچ منزلی در مناطق زلزله زده به سرقت نرود، افزود: از اموال مردم به خوبی محافظت کردیم و همچنین برای نظم بخشی به منطقه، پلیس محموله های کمک های مردمی در این مناطق را همراهی می کرد.
به گفته او، پلیس نزدیک به 15 هزار محموله را تا محل توزیع در مناطق زلزله زده همراهی کرد و این موجب شد از بی نظمی و هرج و مرج جلوگیری شود.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه اما به برخی ناهماهنگی ها و اقدام های خودسرانه نیز در روزهای اول در مناطق زلزله زده گریزی زد و گفت: در روزهای اول اوضاع منطقه به دلیل وسعت و شدت بحران غیرطبیعی بود و برخی به صورت خودسرانه و بدون هماهنگی با دستگاه های ذیربط به کمک رسانی و امدادرسانی می پرداختند که این موضوع منجر به بی نظمی شده بود که با حضور نیروی انتظامی نظم برقرار شد.
سردار امان اللهی افزود: بی نظمی ها بیشتر در بحث توزیع اقلام بود و با توجه به اینکه اغلب کمک های مردمی توسط خود مردم توزیع می شد به طور طبیعی یکسری مشکلات به وجود آمد.
وی با بیان اینکه هیچ مورد ناامنی در مناطق زلزله زده نداشتیم و نداریم، گفت: برخی ها تجمع مردم آسیب دیده برای دریافت اقلام کمکی در زمان توزیع این اقلام را ناامنی جلوه می دادند در حالیکه این امر ناامنی نیست و موضوعی طبیعی محسوب می شد.
وی از مردم و مسئولان خواست در اظهارات خود در ارتباط با بکارگیری واژه هایی مانند ناامنی، نبود امنیت و مشکلات امنیتی به تبعات آن توجه کنند و هر نوع بی نظمی را به ناامنی تعبیر و تفسیر نکنند.

**سرقت سازماندهی شده در مناطق زلزله زده نداشتیم
فرمانده انتظامی کرمانشاه در ادامه سخنان خود همچنین در پاسخ به سوالی در مورد انتشار اخباری در روزهای اول زلزله مبنی بر انجام سرقت های سازمان دهی شده در مناطق زلزله زده استان گفت: هیچ موردی از سرقت سازمان دهی شده و یا مسلحانه در این مناطق نداشتیم و همه اخبار منتشر شده در این ارتباط کذب بود.
سردار امان اللهی با بیان اینکه چندین مورد سرقت خُرد در روزهای اول در این مناطق وجود داشت و بیشتر در ارتباط با اقلام و کمک های اهدایی مردمی بود، گفت: پلیس درا ین ارتباط 100 نفر مظنون به سرقت و سارق را دستگیر کرد.
وی با بیان اینکه بیشتر مردم بومی منطقه برای دریافت اقلام و کمک های مردمی حضور پر رنگی در مراکز توزیع این کمک ها داشتند و اغلب کمک های بیشتری برمی داشتند که به عنوان سرقت تلقی می شد که از نظر ما این افراد نیت سرقت نداشتند.
وی اظهار کرد: براساس بررسی هایی که انجام دادیم میزان مشکلات در زلزله اخیر کرمانشاه به نسبت حوادث مشابه دیگر در کشور در سالهای قبل به مراتب کمتر بود.
وی به کنترل تمامی خروجی های مناطق زلزله زده استان نیز اشاره کرد و گفت: برخی ها در مواقع توزیع اقلام به سوء استفاده پرداخته بودند و اقلام بیشتری را با وسایل نقلیه جابجا می کردند که پلیس این اقلام را از آنها گرفت و تحویل هلال احمر و مراجع ذیصلاح دادیم.

**پلیس همچنان حضور پررنگی در مناطق زلزله زده دارد
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حضور پلیس بعد از گذشت یک ماه از وقوع زلزله در مناطق زلزله زده همچنان پر رنگ است، گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلات و انحراف ها در همه قسمت ها حضور پررنگی داریم اکنون یگان ویژه استان کرمانشاه و یک‌ گردان کمکی از چند استان نیز در این مناطق حضور دارند.
سردار امان اللهی اظهار کرد: اکنون 25 ایستگاه پلیس و 120 گشت های خودرویی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه فعال است و منطقه را زیر نظر دارند.
او با بیان اینکه متاسفانه برخی ها در شبکه های اجتماعی موضوعات را وارونه جلوه می دادند افزود: تعریف برخی افراد از امنیت و ناامنی درست نیست و ما این مواردی که منتشر می شد را بررسی می کردیم که واقعا صحت نداشت.
وی شناسایی جانباختگان زلزله و احراز هویت آنها توسط پلیس را از دیگر اقدام های نیروی انتظامی در زلزله اخیر عنوان کرد و گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر با استفاده از 2 تیم ‌سگ های جسد یاب و سه تیم تشخیص هویت به شناسایی جانبختگان کمک کردیم.
وی یادآوری کرد که نیروی انتظامی در سطح بسیار بالایی با بسیج تمام ‌نیرو و امکانات و به صورت ویژه در منطقه حضور پیدا کرد و این حضور همچنان ادامه دارد.
به گفته او، فرمانده ناجا 2 بار و جانشین فرماندهی ناجا و معاونان و روسای پلیس های تخصصی نیز یک هفته در استان حضور پیدا کردند.
وی ارائه خدمات پلیس به مردم در مناطق زلزله زده را در حالی دانست که برخی از ماموران انتظامی و خانواده هایشان نیز آسیب دیده بود به صورتی که 2 تن از پرسنل انتظامی در سرپل ذهاب جان خود را از دست دادند.
به گفته او، همچنین 38 ساختمان و مقر انتظامی در مناطق زلزله زده از 10 تا 100 درصد آسیب دیدند اما در کانکس به مردم خدمات می دادیم و خدمات رسانی را متوقف نکردیم.
به گفته امان اللهی، بهداری نیروی انتظامی نیز در مناطق زلزله زده حضور داشت و خدمات درمانی را ارائه می کرد و همچنین پنج تیم روانشناسی برای ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی به این مناطق اعزام شد.

**مشکلی امنیتی در استان نداریم
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه امنیت به صورت کامل در استان و بخصوص در مناطق زلزله زده برقرار است، گفت: مشکلی که بخواهد مخل امنیت باشد تا الان نداشتیم و امنیت مطلوب کاملا فراهم است و از این نظر جای دغدغه و نگرانی نیست.
سردار امان اللهی افزود: وضعیت استان به صورت مرتب زیر کنترل پلیس است و تاکنون موردی که امنیت استان را به خطر بیاندازد، نداشته ایم.

**سطح انتظارات با وضعیت موجود همخوانی ندارد
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در مواقع بروز بحران هایی مانند زلزله بین واقعیت موجود و انتظارات و توقعات همخوانی وجود ندارد و این به منشاء اعتراض و انتقاد تبدیل می شود.
سردار امان اللهی افزود: در زلزله اخیر 2 شهرستان با صدها روستا دچار آسیب و خسارت شدند و منطقه وسیع بود و از این رو امدادرسانی در آن واحد واحد به این حجم از مناطق آسیب دیده عملا امکان نداشت و امکانات دولت نیز در حدی نیست که بتواند همه جا را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه همه دستگاه های متولی در این زلزله بسیار خوب عمل کردند و آنچه در توان داشتند ارائه نمودند، گفت: جاده های دسترسی مناطق روستایی بد و اغلب سخت گذر بود و امکان دسترسی به همه نقاط وجود نداشت اما با همه این مشکلات، دستگاه ها حضور خوبی داشتند و توانستند در روزهای اول کنترل مناطق را در دست بگیرند.
او عملکرد نیروی انتظامی را نیز بسیار خوب دانست و گفت: آنچه که جزو وظایف ما بود را به خوبی انجام دادیم و توانستیم در برقراری نظم و امنیت و امدادرسانی و خدمات رسانی به مردم خوب ظاهر شویم.

**لزوم افزایش آگاهی و آموزش مردم
آموزش و اراتقای سطح آگاهی مردم در مواجه شدن با بحران نکته ای بود که فرمانده انتظامی استان کرمانشاه بر آن تاکید کرد و گفت: باید نقش مردم را در این مواقع تعریف کنیم که خود بتوانند در ساعات اولیه از خود مراقبت کنند و از افزایش حجم آسیب ها به خانواده و نزدیکانشان بکاهند.
سردار امان اللهی یادآوری کرد که آموزش به مردم باید در سرلوحه اقدام های دستگاه های متولی قرار بگیرد تا مردم بدانند در زمان بروز چنین بحرانی چطوری اقدام و عمل کنند.
وی با یادآوری اینکه نیروی انتظامی از همان ساعات اولیه در مناطق زلزله زده حضور یافت گفت: اشکالات و اشتباهات در همه امور اجتناب ناپذیر است بخصوص در بحرانی مانند زلزله با حجم گسترده ای از خرابی ها و خسارات اما آنچه که مهم است باید تعریف مشخصی از امکانات وضع موجود و سطح انتظارات و توقعات داشته باشیم و براساس آن قضاوت شود.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.