محسن جعفری نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هشت فقره پرونده تخریب اراضی ملی در منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا تعین تکلیف و با اجرای حکم قضایی به حقوق بیت المال اعاده گردید.
وی افزود: در راستای فرمایش های مقام معظم رهبری و حساسیت ایشان در برخورد جدی با زمین خواران کمیته مبارزه با زمین خواری در این اداره کل تشکیل شده است.
جعفری نژاد تصریح کرد: این کمیته در راستای سیاست های ذاتی خود تخریب های اراضی را در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت را به شدت و جدیت پایش و پیگیری می کنند.
وی ابراز داشت: این متراژ از اراضی منابع ملی پیش از این به صورت غیر قانونی توسط افراد حقیقی تصرف شده بود که با پیگیری اداره حقوقی سرانجام متصرفین به موجب حکم قطعی محکوم شدند و با اجرای حکم اراضی متصرف شده از دست سودجویان خارج شد.
جعفری نژاد با اشاره به اینکه این میزان تصرف مربوط به هشت فقره پرونده بوده، افزود: برخی از تصرفات در نتیجه وسعت مناطق حفاظت شده در کنار تعداد کم محیط بانان در سالیان گذشته رخ داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بسیاری از تصرفات غیرقانونی در مناطق حفاظت شده توسط افراد حقیقی صورت می گیرد.
وی همچنین به نقش تاثیر گذار مردم در مقابله با زمین خواری اشاره کرد و گفت: اهالی حاشیه مناطق حفاظت شده در برخورد با متخلفان دستگاه های نظارتی را یاری خواهند کرد.
سال 1394 تاکنون افزون بر پنج هزار هکتار از زمین ‌های منابع ملی در کهگیلویه و بویراحمد با رفع تصرف از دست سودجویان و زمین خواران خارج شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.