صادق فاتحی روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات عشایر گچساران اظهار داشت: 400 کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که از این میزان 100 کیلومتر آن دارای موانع است.
وی بیان کرد: 30 درصد از جمعیت یکهزارو 300 خانواری عشایر کوچروی این شهرستان با استفاده از خودرو به مناطق ییلاقی کوچ کرده اند.
فاتحی دلیل این اقدام را تخریب و تصرف ایل راه های عشایر اعلام کرد و گفت: عشایر شهرستان گچساران 300 هزار راس دام سبک و سنگین دارند.
رئیس اداره امور عشایر گچساران افزود: بیش از 600 منبع ذخیره آب در مناطق عشایری این شهرستان وجود دارد.
فاتحی تصریح کرد: روزانه هشت تانکر سیار کار آبرسانی به عشایر این شهرستان را بر عهده دارد که به دلیل خرابی پمپاژ های مناطق عشایری پاکوه و آبگندی هم اکنون 12 تانکر اقدام به آبرسانی به این مناطق می کنند.
وی به خشک شدن چشمه عشایری در منطقه سد چم شیر اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته به دلیل حفر تونل در سد چم شیر چشمه عشایری بالا دست این سدخشک شده که عشایر این مناطق با مشکل مواجه است.
فاتحی ابراز کرد: برای رفع این مشکل متولیان امر باید چاره اندیشی کنند.
فرماندار گچساران نیز در این نشست گفت: چشمه خشک شده در مناطق سد چم شیر 437 متر با تونل این سد فاصله دارد.
علی خوان پایه ابراز کرد: برای رفع این مشکل کارشناسانی به این منطقه عشایری اعزام و این مشکل را رفع خواهد کرد.
وی گفت: بر اثر بارندگی های اخیر در این استان موجب جوشش 632 چشمه در مناطق این استان شده که از این 48 مورد در این شهرستان بوده است.
این قشر مولد سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.