به گزارش ایرنا، مارگون در 50 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
به دلیل محروم بودن کهگیلویه و بویراحمد، کارخانه سیمان توسط سرمایه گذار خارجی در این منطقه راه اندازی شد و این مجموعه بزرگترین صنعت استان تلقی می شود.
شرکت بین المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه به نام سیمان مارگون بصورت 100 درصد از سهام داران خارجی تشکیل شده است.
شهرستان بویراحمد کارخانه سیمان دیگری با نام « سیمان یاسوج» با ظرفیت تولید 700 تن محصول بصورت روزانه را دارد که 15سال پیش راه اندازی شده است.
زمانی که کلنگ کارخانه سیمان مارگون به زمین خورد قرار بود تا قبل از افتتاح این واحد صنعتی جاده ملی پاتاوه به دهدشت به بهره برداری برسد تا محصول این واحد صنعتی در کوتاه ترین مسیر ممکن به بندرگاه های جنوب کشور برسد.
حال سیمان مارگون به ثمر نشسته است اما برای رسیدن به بندر بوشهر باید کیلومترها راه را بپیماید و هزینه های گزافی را تا رسیدن به مقصد بپردازد.
نبود جاده دسترسی مناسب تا بنادر جنوب کشور در کنار رقابت سنگین در بازار داخلی سیمان، هزینه های بالای تولید و سیل اخیر همه و همه از مسائلی هستند که کارخانه سیمان مارگون را در ابتدای کار دچار مشکل کرده است.

** تاریخچه سیمان مارگون
رئیس کارخانه سیمان مارگون می گوید: در سال 86 موافقت این واحد تولیدی گرفته شد و تا سال 89 موقعیت مکانی و جانمایی آن مشخص شد.
پیمان حاجیان یادآور می شود: کلنگ اجرایی این کارخانه در اواخر سال 89 به زمین زده شد و پایان سال 95 به دست معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
وی بیان می کند: این کارخانه با چهار هزار و 330 میلیارد ریال هزینه تمام شده و ظرف پنج سال به بهره برداری رسیده است.
حاجیان عنوان می کند به منظور بهره برداری این کارخانه 23 میلیون یورو وام ارزی و مبلغ یک هزار و 100 میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی بانک سپه تسهیلات گرفته شده است.
وی می افزاید: بالاترین تکنولوژی از کشور آلمان برای این کارخانه خریداری شد و 2 هزار تن خرید خارجی این واحد تولیدی بوده است.
حاجیان با اشاره به اینکه کارخانه سیمان مارگون تلفیقی از بالاترین تکنولوژی روز اروپا و متخصصان ایرانی است، ادامه می دهد: این کارخانه با بالاترین کیفیت، محصولات خود را تولید می‌کند و 300نفر مستقیم و سه هزار نفر غیرمستقیم در این مجموعه فعالیت می کنند.

** ظرفیت تولید سیمان مارگون
به گفته حاجیان این کارخانه روزانه 3 هزار و 300 تن سیمان و معادل یک میلیون تن در سال تولید می کند.
وی با اشاره به اینکه سیمان مارگون در سال 97 به 80 درصد ظرفیت تولید خود رسید، افزود: با بهبود بازارهای جهانی و دارا بودن بالاترین استاندارد، سیمان مارگون به خارج از کشور صادر می شود.
حاجیان معتقد است: به دلیل وجود 80 کارخانه سیمان در کشور و وجود رقابت شدید، ارزش واقعی این محصول کمتر از قیمت تمام شده بازار است.

** سیمان مارگون در بازپرداخت تسهیلات مشکل دارد
رئیس کارخانه سیمان مارگون می گوید: از اسفند 97 بازپرداخت اقساط وام کارخانه سیمان مارگون آغاز شد و تا سال 1401 ماهانه این واحد تولیدی مبلغ 67 میلیارد ریال باید بپردازد.
حاجیان با بیان اینکه بازپرداخت یورویی کارخانه سیمان مارگون هر 6 ماه 72 میلیارد ریال است تصریح می کند: به دلیل نقدینگی کم و هزینه های جانبی زیاد، حقوق پرسنل این مجموعه چند ماه عقب افتاده است.
به گفته وی حقوق کارگران با وجود ناچیز بودن در ماه حدود 10 میلیارد ریال با بیمه است که با شرایط فعلی، کارخانه سیمان مارگون توان پرداخت آن را ندارد.
حاجیان بیان می کند: ماهانه هزینه برق و گاز کارخانه سیمان مارگون به ترتیب پنج و هفت میلیارد ریال است.
وی عنوان می کند: تاکنون اقدامات انجام شده بر اساس همکاری بوده و کارخانه هم بخشی از بدهی های خود را پرداخت کرده است.
رئیس کارخانه سیمان مارگون می گوید: بخاطر حیات کارخانه و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی نیاز به کمک بیشتری از طرف مسئولان است.
حاجیان دامه می دهد: تغییرات روزانه و ساعتی قیمت ها هزینه های کارخانه سیمان مارگون را چند برابر افزایش داده است.
به گفته رئیس کارخانه سیمان مارگون این واحد تولیدی همچنین در صادرات و دریافت ریالی پول آن با مشکل مواجه است.

** سفر اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد
اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی طی یک سفر کاری سه روزه چهارم تا ششم اردیبهشت 98 در کهگیلویه و بویراحمد حضور یافتند و از طرح های صنعتی این استان دیدن کردند.
اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گچساران علاوه بر بازدید از بافت فرسوده دوگنبدان، شهرک صنعتی و صنایع نفت و گاز دشت گز در نشست با فعالان اقتصادی و شورای اداری این شهر نیز شرکت کردند.
این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یاسوج در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت، شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نشست نمایندگان اتاق بازرگانی یاسوج شرکت کردند.
اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی روز جمعه 6 اردیبهشت 98 از کارخانه سیمان مارگون هم بازدید و مشکلات آن را از نزدیک رصد کردند.
رئیس کارخانه سیمان یاسوج از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تقاضا کرد در صورت امکان بازپرداخت اقساط این واحد تولیدی چند ماه به تعویق افتد.

** سیمان مارگون برند صادراتی جنوب کشور است
مدیر کارخانه سیمان مارگون با بیان اینکه کار کردن یک صنعت در یک منطقه غیرصنعتی و محروم شرایط خاصی را می طلبد، گفت: در عمل بازار داخلی برای سیمان وجود ندارد به همین منظور تمرکز سیمان مارگون بر صادرات بوده است.
حاجیان افزود: با همت بخش تولید کمتر از سه ماه سیمان مارگون وارد بازارهای جهانی شد و در کمتر از 6 ماه از دوره فعالیت صادرات کارخانه به 110 هزار تن رسید.
وی بیان کرد: 225 هزار تن در سال 97 و معادل 4.8 میلیارد دلار به کشور کویت صادر شد و با تلاش های انجام شده سیمان مارگون برند صادراتی در حوزه جنوب کشور است.

** سیل اخیر تولید سیمان مارگون را به 40 درصد کاهش داد
حاجیان بیان می کند: رطوبت بالای مواد بر اثر سیل تولید کارخانه سیمان مارگون را به شدت کم کرده به طوری که در حال حاضر ظرفیت تولید به 40 درصد کاهش یافته است
مدیر کارخانه سیمان مارگون می افزاید: به دلیل وقوع سیل و بارندگی های اخیر در بندر بوشهر 40 هزار تن محصول صادرات سیمان مارگون به ارزش یک میلیون دلار برخی از ویژگی های آن تغییر کرده است.
حاجیان معتقد است: سیمان مارگون حداقل به 6 ماه تنفس برای پایدار شدن شرایط نیاز دارد تا بتواند مشکلات بوجود آمده و کمبود نقدینگی را جبران کند

** نبود سیستم حمل و نقل استان سیمان مارگون را با مشکل مواجه کرده است
حاجیان می گوید: سیستم حمل و نقل استان ظرفیت لازم برای پشتیبانی سیمان مارگون را ندارد و باید برای راه اندازی آن بودجه ای اختصاص داده شود.
وی بیان می کند: اجازه افزایش قیمت برای این کارخانه وجود ندارد و با هزاران میلیارد سرمایه گزاری قیمت گچ چهار برابر سیمان است.
کارخانه سیمان مارگون تاکنون هزینه های زیادی برای این واحد صنعتی پرداخت کرده است و اینک برای رفتن به بازارهای جهانی به حمایت بیشتر مسئولان نیاز دارد.
این واحد صنعتی توان پرداخت هزینه برای خرید تعداد زیاد وسایط حمل و نقل تا رسیدن به بندرگاه را ندارد و راه اندازی یک سیستم حمل و نقل در استان می تواند نقش مهمی در توسعه بیشتر کارخانه سیمان مارگون ایفا کند.

** راه اندازی سیستم حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد از کارخانه سیمان مارگون
نماینده بویراحمد و دنا نیز در این دیدارعنوان می کند: توزیع عادلانه فرصت ها و منابع از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری می کند.
غلام محمد زارعی معتقد است: شکل گیری کارخانه سیمان مارگون مقدمات تاسیس یک شهرستان در آینده خواهد بود.
وی اظهار می کند: تنفس چند ماهه برای این کارخانه با داشتن اقساط سنگین به قدرت گرفتن مجموعه کمک می کند.
زارعی می افزاید: قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب کشور، ضرورت ایجاد حمل و نقل و بارانداز در کهگیلویه و بویراحمد را جدی تر می کند.
وی بیان کرد: یکی از ضروریات کارخانه سیمان مارگون، سیستم حمل نقل است که پایه گذاری آن می تواند از همین واحد تولیدی شروع شود.
زارعی با اشاره به ناتوانی کارخانه سیمان مارگون در بازپرداخت تسهیلات خود، ادامه می دهد: بانک خواهان بازپرداخت به روز تسهیلات خود از این واحد صنعتی شده بود که سیمان مارگون توان آن را نداشت.
وی گفت: با تلاش های انجام شده از سوی مسئولان مشکل بازپرداخت به روز حل شد و از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تقاضای همکاری برای رفع مشکلات کارخانه سیمان مارگون وجود دارد.

** سیمان مارگون نباید ارزش افزوده داخلی بپردازد
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: حدود یک هزار و 500 میلیارد ریال سیمان مارگون باید سود کند تا بتواند همه هزینه ها را پرداخت کند.
هادی قوامی: سال قبل سیمان مارگون با 80 درصد ظرفیت تولید خود نتوانست پول آب، برق، گاز، حقوق کارگر و هزینه مواد اولیه را بپردازد.
وی با بیان اینکه پرداخت ارزش افزوده به عهده مصرف کننده است گفت: سیمان مارگون با وجودی که از ارزش افزوده خارجی معاف است ارزش افزوده داخلی پرداخت کرده است.
قوامی بیان کرد: در اتاق بازرگانی بخش تولید باید مسائل مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی را به مسئولان بالادست منتقل کند تا برای آنها چاره اندیشی شود.
در شرایطی که سرمایه گذاری از آن سوی مرزها برای ایجاد یک صنعت در منطقه محروم کهگیلویه و بویراحمد قدمی برداشته است شایسته است مسئولان ذیربط برای خدمت رسانی به مردم این خطه مشکلات واحد های صنعتی از جمله سیمان مارگون را در کمترین زمان ممکن و به شکل مطلوب حل کنند.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.