به گزارش ایرنا در این همایش موضوعاتی چون تامین بازار سرمایه از لحاظ نظارتی و شرعی، ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه و روش های معمول آنها، نحوه خرید و فروش در بورس کالا و روش های تجاری سازی ایده های شرکت های دانش بنیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین در این همایش گفت: برای رونق صنایع و تولید کشور، سرمایه گذاری ها باید از بانک ها به سمت بورس و بازار سرمایه برود.
مهدی بخشنده افزود: در شرایط امروز کشور که تهدید ها و تحریم های اقتصادی علیه ایران شدت گرفته باید این موضوع را به یک فرصت تبدیل کرد.
وی اضافه کرد: صنعت ایران از توانمندی های لازم برخوردار است و در تمام سال های تحریم توانسته روی پای خود بایستد اما تداوم این وضعیت نیاز به تامین مالی دارد وگرنه با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد.
بخشنده با بیان اینکه باید از بانک ها برای تامین مالی فاصله گرفت، ادامه داد: کشورهای توسعه یافته راهکارهای تامین مالی از طریق خرید سهام بورس را در پیش گرفته اند و امروز بورس، نقش اول را در پشتیبانی مالی واحدهای تولیدی بر عهده گرفته است.
مدیر گروه ابزارهای مالی مرکز پژوهش و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این همایش گفت: برای رونق تولید، جذب منابع از اهمیت بالایی برخوردار است و باید راه های آن را مشخص کرد تا مانند خون در رگ های شرکت ها جریان یابد.
میثم حامدی افزود: بانک ها اولین منبع تامین مالی هستند و شرکت ها که مشکل سرمایه در گردش دارند اولین مرجعشان همین بانک ها هستند اما باید بدانیم که به جز بانک بازار بورس نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز امکان ابزارسازی و نهادسازی در بازار سرمایه ایجاد شده و نهادهای مختلف برای تامین مالی ایجاد شده اند.
حامدی ادامه داد: اگر قرار است در رونق تولید بازار سرمایه سهیم باشیم شناخت ابزارها و نهادها و رویه های ایجاد شده توسط فعالان بازار و تقاضا برای این کار باید افزایش یابد.
وی گفت: یکی از مزیت های بازار سرمایه این است که ابزارهای مختلفی را نیز بر اساس نیازهای مختلف شرکت ها و دولت ایجاد کرده که از جمله آنها می توان به اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد.
حامدی خاطرنشان کرد: در کمیته فقهی سازمان بورس اواق بهادار که نظارت شرعی و تصویب ابزارها از طریق آن انجام می شود ابزارهایی از جمله اوراق وقف و یا اوراق برای سیلاب اخیر وجود دارد.
حامدی اظهار داشت: اوراق قرض‌الحسنه بلند مدت با امکان وقف که هم مصوبۀ کمیتۀ فقهی سازمان بورس را داشته و هم دستورالعمل آن در سال 90 به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده، یکی از در دسترس ترین ابزارها برای کمک به بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل اخیر است.
مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بسیاری از اشخاص قصد کمک بدون بازگشت دارند، این اوراق قرض الحسنه می‌تواند با قابلیت وقف ورقۀ بهادار منتشر شود.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.