مجید علی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این عشایر در مناطق باشت،لنده،شمال کهگیلویه و بهمئی که بعد مسافت کمتری تا مناطق قشلاقی دارد به صورت کاملا سنتی کوچ می کنند.
وی اظهار داشت: تنگ بودن ایل راه ها به دلیل تصرف سودجویان، تاثیر کوچ بر وزن دام ها و بعد مسافت باعث کم شدن اشتیاق عشایر به کوچ کاملا سنتی شده است.
علی پور بیان کرد: هم اکنون 50 درصد از عشایر کهگیلویه و بویراحمد با خودرو کوچ می کنند و تعدادی هم به صورت نیمه سنتی کوچ می کنند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: کوچ عشایر از مناطق قشلاقی این استان از پانزدهم اردیبهشت آغاز می شود و با عشایری که اقدام به کوچ زودهنگام کنند برخورد می شود.
وی بیان کرد: افزون بر 11 هزار خانوار عشایر کوچنده در استان امور عشایر خدمات رسانی به چهار هزار و 600 خانوار عشایر استان های جنوبی کشور شامل خوزستان و بوشهر که از ایل راه های این استان به سمت استان های چهارمحال بختیاری و اصفهان در حرکتند را به عهده دارد.
علی پور ابراز داشت:آبرسانی سیار، توزیع ارزاق و تامین امنیت از جمله خدماتی است که حین کوچ به عشایر ارائه می شود.
وی گفت:خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
علی پور ابراز داشت: 52 اتراقگاه و میان بند در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی آب، برق و سایر زیرساخت‌ها مجهز شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این استان یک هزار و 560 کیلومتر ایل راه اصلی دارد.
54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
12 درصد از جمعیت استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.