مجید علی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:800 کیلومتر از جاده های مناطق عشایری در کهگیلویه وبویراحمد براثر سیلاب اخیر مسدود شده که هم اینک در حال بازگشایی بوده و تا یک هفته آتی این راه‌ها باز می‌شوند.
وی بیان کرد: با تامین امکانات لازم ، بازگشایی را ه های عشایری بصورت شبانه روزی انجام می شود.
علی پور افزود: سیل و بارندگی های اخیر، در برآورد اولیه 95 میلیارد و 395 میلیون ریال در بخش های مختلف به عشایر این استان خسارت وارد کرده است.
وی بیان کرد: در سیلاب اخیر در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد 2 هزار و 130 کیلومتر جاده دسترسی، 60 دهنه پل و 51 مورد آبنما خسارت دید.
علی پور افزود: همچنین در این مدت 128 تخته چادر، 636 فضای مسکونی، 19 ایستگاه پمپاژ، 61 مورد منبع ذخیره آب و 14 هزار متر شبکه انتقال آب در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد دچار خسارت شد.
وی بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده 586 راس دام سبک و 9 راس دام سنگین در مناطق عشایری استان بر اثر سیل از بین رفت.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بارش‌های اخیر ، تاریخ کوچ عشایر در استان از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت ماه آتی تعیین شده است و عشایر تنها از تاریخ مشخص شده می توانند به مناطق ییلاقی کوچ کنند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 22 هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.
خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
25 اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها مجهز شده است.
54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد توسط عشایر تولید می‌شود.
12 درصد از جمعیت استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با 12 هزار خانوار عشایر هستند.
در چند سال اخیر بدلیل ایجاد امکانات زیرساختی در مناطق عشایری ،جمعیت عشایر استان نزدیک به 2 هزار خانوار افزایش یافته است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.