به گزارش ایرنا، در آغازین ساعات این هشدارها، کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان و در کنار آن شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با مدیران و کارشناسان هشت شهرستان استان به حالت آماده باش کامل درآمد و برای جلوگیری از خسارات احتمالی در طرح های عمرانی استقرار شبانه روزی دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این راستا با اشاره به بارشهای شدید هفته گذشته و به راه افتادن روان آبها و سیلهای خروشان گفت: با تلاش و پیگیری و حضور نزدیک و میدانی مدیریت و کارکنان شرکت آب منطقه ای در سطح استان و همچنین آگاهی رسانی عمومی رسانه ها میزان خطرات و آسیب های این بارندگی ها به حداقل رسید .
علی داودی مهر با اشاره به مدیریت خوب سدهای کوثر و شاه قاسم بیان کرد: مردم بدانند سدهای کوثر و شاه قاسم از استحکام کامل برخوردارند و مدیریت ورودی و خروجی آنها از سوی شرکت آب منطقه ای و با حضور مستقیم کارشناسان انجام می شود.
داودمی مهر افزود: سد کوثر دارای تراز 625 متر از سطح دریا و حجم مخزن به میزان 580 میلیون مترمکعب است.
وی اظهار داشت: در بارشهای هفته گذشته 70 میلیون مترمکعب رواناب وارد مخزن آن شد که بر اساس دستورالعمل شرکت در دو مرحله، حدود 40 میلیون مترمکعب از آب آن رهاسازی شد.
داودی مهر تصریح کرد: هم اکنون سد کوثر 530 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و برای بارندگی جدید(یکشنبه تا سه شنبه)، پیش بینی می شود که حدود 50 میلیون مترمکعب رواناب جدید به آن اضافه شود.
وی اضافه کرد: در این صورت همچنان مخزن این سد ظرفیت ذخیره آب را خواهد داشت.
داودی مهر با اشاره به فاصله پنج کیلومتری سد شاه قاسم با یاسوج مرکز استان گفت: حجم مخزنی این سد 9 میلیون مترمکعبی است که در بارندگی هفته گذشته سرریز شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای عنوان کرد: با مدیریت صحیح و همکاری رسانه ها قبل از سرریز شدن، اطلاع رسانی و اقدامات مناسب برای مناطق پایین دست آن برای رفع خطرات احتمالی انجام گرفت .
داودی مهر بیان کرد: وضعیت و شرایط آن به صورت کامل و لحظه ای رصد و کنترل می شود.
وی گفت: کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت با تشکیل جلسات ستادی در شهرستانهای تابعه، اطلاع رسانی مختلف در خصوص عدم استقرار، اسکان و گردش هم استانیها و مسافران نوروزی در نزدیکی حریم و بستر رودخانه ها کرده است.
داودی مهر اطلاع رسانی و هشدار به مناطق پایین دست سدهای کوثر و شاه قاسم ، پایش مستمر میزان بارندگی و دبی رودخانه ها، اطلاع رسانی به کارگاههای طرحهای عمرانی در سطح استان نسبت به توجیه مشاوران و پیمانکاران پروژه به منظور مدیریت بحرانهای احتمالی، خارج نمودن تجهیزات و ماشین آلات از بستر مسیلها و رودخانه ها و مسیرهای آسیب پذیر و تشکیل جلسات با فرمانداران، اطلاع رسانی آمارهای لازم و لحظه به لحظه سد کوثر به مرکز مانیتورینگ آب و برق خوزستان را از عملکرد آب منطقه ای برای مدیریت سیلاب های بارندگی اخیر اعلام کرد.
وی میزان خسارات سیلاب هفته گذشته را شامل آبگرفتگی تعدادی از ایستگاههای پمپاژ و تخریب در مسیر دره ها و رودخانه های آزاد اعلام کرد و گفت: میزان این خسارتها اعلام می شود.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بررسی نقشه های پیش یابی و مدل های مختلف جوی با ورود سامانه بارشی جدید از اواخر شنبه تا بامداد روز سه شنبه بارش باران گاهی اوقات رگبار و رعدوبرق وزش باد شدید و در برخی نقاط استان بارش تگرگ پیش بینی می شود.
ولی بهره مند اظهار داشت: شدت فعالیت این سیستم برای روز دوشنبه پیش بینی می شود و طبق بررسی ها مناطق شمال غربی استان ،شمال شرقی وشرق استان بیشترین فعالیت بارشی را دارند.
وی افزود: بنابراین در بعضی ساعات در طی بارش آبگرفتگی، طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها، اختلال در جاده های ارتباطی استان، کاهش دید افقی و همچنین وزش باد شدید و رعدوبرق و احتمال خسارت به تاسیسات پیش بینی می شود.
درصد تفاوت بارندگی سال زراعی جاری نسبت به کل بارندگی بلند مدت در این استان 56 درصد بوده است.
سال هایی که کمتر از میانگین بلند مدت در منطقه ای باران ببارد را خشکسالی و بیشتر از این میانگین را ترسالی می خوانند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
بارندگی های هفته گذشته خسارات زیادی به حوزه کشاورزی، شهری ، ابنیه و حوزه راهای اصلی و فرعی و روستایی استان وارد کرده است.
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.