علی داوودی مهر روز سه شنبه در حاشیه بازدید از سد مخزنی کوثر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2 سازه بزرگ سدهای کوثر و شاه قاسم در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای پایداری و استحکام لازم هستند و با تلاش شبانه روزی متخصصان مدیریت رهاسازی به خوبی در حال انجام است.
وی تاکید کرد: آب سد شاه قاسم به 9 میلیون متر مکعب رسیده است اما هیچ نوع نگرانی برای شهر یاسوج و اطراف وجود ندارد.
وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر پر شدن مخزن سد شاه قاسم برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی و کنترل سیلاب در بالادست و تنظیم در پایین دست امروز ششم فروردین نسبت به رها سازی آب مخزن این سد اقدام خواهد شد.
داودی مهر از ساکنان حاشیه سد و مردم روستاهای سرآبتاوه، پریکدان، علی آباد، حسن آباد، موردراز سفلی و علیا، چنارستان سفلی و علیا خواست تا برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.
وی گنجایش مخزن سد شاه قاسم را در تراز نرمال 9 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: به اندازه‌ای رهاسازی انجام می‌دهند که مقداری از مخزن سد خالی بماند و مشکلی پیش نیاید.
داوودی مهر بیان کرد: هنوز به عدد پیش بینی شده احتمال وقوع سیل نرسیدیم.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران نیز گفت: رها سازی آب سد کوثر تا پس از بارندگی‌های چند روز آینده ادامه خواهد داشت.
اکبر خدری اضافه کرد: تاکنون پنج میلیون متر مکعب رهاسازی آب در سد کوثر انجام شده است.
وی بیان کرد: بارش باران سال زراعی جاری سبب ورود 420 میلیون متر مکعب آب در پشت سد کوثر در این شهرستان شد که از این میزان 320 میلیون متر مکعب آن ذخیره شده است.
خدری میزان بارش باران از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر را 584 میلیمتر ذکر کرد.
وی گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: هم اکنون بیش از 520 میلیون متر مکعب آب پشت سد کوثر وجود دارد.
خدری تصریح کرد: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و 2 هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند.
سد کوثر در فاصلهٔ 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قلعه رئیسی با 310 میلیمتر بیشترین و پاتاوه و چرام با 51 میلیمتر بارندگی کمترین میزان بارندگی روزهای دوشنبه و سه شنبه این استان را به خود اختصاص دادند.
ولی بهره مند تا ساعت 7.30 دقیقه بامداد امروز در قلعه رئیسی 310 میلیمتر، جاورده 194، یاسوج 134،سی سخت 130.7،گنجه ای 127،لنده 119 و قلعه دختر 104 میلیمتر باران ثبت شده است.
وی ادامه داد: در مارگون 95،امامزاده جعفر 90.9،باشت 89،لیکک 80.5،تنگ رواق 78.3،دوگنبدان 61.4،دهدشت 59.5،چرام 51 و پاتاوه 51 میلیمتر باران باریده است.
وی عنوان کرد: سامانه بارشی تا امروز سه شنبه همچنان در جو استان فعال است.
بهره مند تصریح کرد: احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها و کاهش دید افقی نیز پیش بینی می شود.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.