محسن جعفری نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک دستگاه خودروی سایپا حامل محموله بیلهر در ساعت 2 بامداد امروز توسط مأموران یگان حفاظت توقیف شده است.
وی افزود: گونه‌های کوهی و مرتعی گیاهی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سو ‌استفاده برخی از سودجویان و تخریب کنندگان منابع طبیعی در حال انقراض است.
جعفری نژاد بیان کرد: پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی در راستای استفاده از ظرفیت مشترک 2 دستگاه شب گذشته ساعت 2 بامداد ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان با هوشیاری اقدام به توقف یک دستگاه خودروی سایپا در محور سرآبتاوه کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از این خودرو بیش از 10 هزار بوته گونه‌ بیلهر که از مناطق ییلاقی این استان توسط سودجویان برداشت شده بود.
این افراد قصد داشتند این‌ محموله را به سمت شهرستان لردگان منتقل کنند.
وی ابراز داشت: با اقدام به موقع مأموران یگان حفاظت محیط زیست، سودجویان و مخربین منابع طبیعی پس از دستگیری به مقامات قضایی تحویل داده شدند.
جعفری نژاد به پایش شبانه روزی مناطق اشاره کرد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست استان با تشکیل تیم هایی از اوایل اسفند 97 تا اواخر خرداد 98 به منظور جلوگیری از تخریب منابع ملی توسط سود جویان به طور شبانه روزی در مناطق حفاظت شده و آزاد استان گشت های کنترلی ویژه دارند.
بیلهَر یا کندل کوهی (نام علمی: Dorema aucheri) یکی از گیاهان از خانواده چتریان است.
بیلهر در ایران از جمله در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان های واقع در رشته کوه زاگرس بویژه چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و سرحد چهاردانگه و سده (اقلید) فارس می‌روید.
بیلهر بومی ایران است و در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و کردستان در ارتفاعات رشد می‌کند.
مردم بومی به صورت خوراکی همراه با ماست یا به صورت ترشی این گیاه را مصرف می‌کنند. خواصی شفابخش در درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.