به گزارش ایرنا، 22 اسفند به نام روز شهیدان و سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سال 1358 است.
ایران اسلامی مدیون سرو قامتانی است که عاشقانه جان باختند تا امروز ثمره این رشادت ها میوه شیرین امنیت باشد.
غیرت و شجاعت رزمندگانی که در شب های تاریک از موج های اروند رود می گذشتند تا به قلب دشمن هجوم ببرند و قله‌های کردستان را فتح کنند ، مردانی که در میان اشک فرزندان ، همسران و والدین خود راهی جبهه های جنگ می شدند با هیچ زبانی قابل توصیف نیست .
بی شک رشادت و از جان گذشتن شهیدان سرافراز در هشت سال دفاع مقدس برای حراست از انقلاب نوپای اسلامی و مرزهای کشور در حافظه تاریخ این سرزمین باقی می ماند .
کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 880 شهید، 10 هزار جانباز و 317 آزاده سرافراز تقدیم نظام و انقلاب کرده است.
50 درصد جمعیت فعال استان معادل 33 هزار نفر در دوران هشت ساله دفاع مقدس به صورت داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند که 99 درصد رزمندگان این منطقه زیر 30 سال بودند.
امیر شهید «ابراهیم امیدبخش» تنها خلبان شهید این استان یکی از این اسطوره های از جنس ایثار و شهادت است که با پرواز بی بازگشت در دوران دفاع مقدس در تاریخ ایران جاودانه شد.
شهید ابراهیم امیدبخش یازدهم مرداد سال 1332 در روستای آب شیرین شهرستان گچساران چشم به جهان گشود.
وی مقطع ابتدایی تحصیلات خود را در اهواز و دوره متوسطه را در گچساران به اتمام رسانید و در آزمون دانشکده افسری خلبانی در تهران پذیرفته شد.
شهید امیدبخش پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال 1352 به آمریکا راهی شد و در سال 1354 با گرفتن ساعت طلای خلبانان در آمریکا به میهن عزیزمان بازگشت و به پادگان بوشهر اعزام شد.
این شهید والامقام در اواخر سال 1358 برای آموزش خلبانی عازم تهران شد و در دوران دفاع مقدس بار دیگر برای انجام وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد و در عملیات آزاد سازی سوسنگرد شرکت کرد.
این عملیات با فرماندهی مستقیم آیت الله خامنه‌ای و شهید مصطفی چمران در تاریخ 26 آبان ماه سال 1359 به شکست حصر سوسنگرد انجامید.
این الگوی ایثار و پایداری سرانجام در بیست و هفتم آبان سال 1359 در عملیات حصر سوسنگرد به اسارت دشمنان بعثی درآمد و جزو شهدای جاویدالاثر است.
تندیس خلبان شهید جاوید الاثر ابراهیم جهان بخش بهمن امسال با حضور خلبان همرزم این شهید، مردم و مسئولان در دوگنبدان رونمایی شد تا مهر بر قدرشناسی از فرهنگ ایثار و شهادت باشد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی درباره این شهید می گوید: این شهید گرانقدر در ابتدای جنگ تحمیلی حاضر نشد به آرمان های انقلاب و امام شهیدان پشت کند و مظلومانه از سوی رژیم بعث عراق به شهادت رسید.
امیرسرتیپ خلبان نیک بخش حبیبی افزود: نیروهای بسیجی، ارتشی و سپاهی در دوران دفاع مقدس خط شکن و خلبانان نیروی هوایی برای پشتیبانی به عمق خاک دشمن نفوذ می کردند که این امر شجاعت و خودباوری بالای ایثارگران را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه فرهنگ شهید و شهادت عامل موفقیت ایران اسلامی در حدود چهار دهه اخیر است گفت: اقتدار و امنیت امروز ایران اسلامی ثمره پایداری و استقامت ملت ایران در آن روزهای سخت است.
حبیبی افزود: اقتدار ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی با وجود کمبود تجهیزات درس عبرتی برای متجاوزان به خاک کشورمان است.
وی تصریح کرد: نیروهای هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس با انجام 110 هزار و 486 پرانه پروازی و 227 هزار و 782 ساعت پرواز خدمات ارزنده ای را در پشتیبانی از پایگاه های هوایی و سایر نیروهای مسلح به عمل آورد.
شهردار دوگنبدان گفت: برای زنده ماندن یاد و نام تنها خلبان شهید کهگیلویه و بویراحمد هواپیمای فانتوم یا F4 به طول 20 متر و عرض 13 متر و تندیس شهید به ارتفاع 3 متر به صورت یک طرح مبلمان شهری ساختهو نصب شده است.
مسعود ظفری گفت : برای ساخت این تندیس بیش از چهار میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شد.
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران با اشاره به اجرای طرح سپاس و سرکشی از خانواده های معزز شهدا، جانبازان نیز گفت: در طول پنج سال گذشته افزون بر 29 هزار و 433 مورد سرکشی از خانواده های شهدا و ایثارگران استان انجام شده است.
محمود داربام ابراز داشت: یکهزار و 400 یادواره از سال 92 تاکنون در این استان برگزار شده که کنگره ملی سرداران و 1880 شهید استان در سال 95 با حضور مسئولان کشوری و استانی شاخص‌ترین آنها بوده است.
وی تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته دولت های یازدهم و دوازدهم حدود یک هزار و 218 نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران استان از محل سهمیه 25 درصد ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به جامعه ایثارگری جذب دستگاه های اجرایی استان شده اند.
وی اشتغالزایی 721 نفر از ایثارگران استان با اعطای 273میلیارد و 930 میلیون ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، وجوه اداره شده، مشاغل خانگی، صندوق قرض الحسنه اشتغال و تسهیلات یارانه دار منابع داخلی بانک های استان را از اقدام های مهم دولت در این حوزه عنوان کرد.
داربام گفت: افزون بر 230 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت فاز نخست مرکز فرهنگی، رفاهی و ورزشی ویژه خانواده شهدا و ایثارگران با زیربنای پنج هزار مترمربع اختصاص یافت که البته به دلیل نداشتن سند ثبتی مبلغ پنج میلیارد ریال اعتبار آن در سال 1391 برگشت خورده بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد باحدود 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.