به گزارش ایرنا، جمع کثیری از شخصیت ها، علما، نخبگان، روحانیون، مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در همایشی با عنوان «همدلی در سایه سار عزت در چله انقلاب» گردهم آمدند و زیباترین و ناب ترین لحظات و صحنه های به یادماندنی از آنچه تاکنون خلاء آن احساس می شد، را به نمایش گذاشتند.
هر کسی که دل در گرو توسعه و پیشرفت و عزت این استان داشت به واقع می توانست از خان گسترده این همه صحنه های ناب همدلی بهره ببرد.
پیامد و دستاورد همایش وحدت که با همت و حسن تدبیر و در بالاترین سطح از احترام و عزت از سوی فرمانده جوان سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، به همه ما فهماند که می توان در عین اختلاف سلیقه ها و عبور از کینه توزی ها،قومیت گرایی ها و تشتت ها با هم بودن و خیرخواهی برای همدیگر را نیز تجربه کرد.
آنچه از سخنرانی ها و فحوای کلام بزرگان و شرکت کنندگان در این همایش بزرگ زمزمه گوش و ذهن ها شد، همه تاکید بر وحدت و همگرایی و زدودن غبار کینه از دل ها و البته به جای خویشتن، مردم و دیگران را دیدن، بود.
در این همایش همچنین نفی قومیت گرایی به شدت مورد تهاجم کلامی و اندیشه ای شرکت کنندگان قرار گرفت.
عقل‌گرایی، تدبیر و خردورزی، اعتدال، دوری از تعصبات قومی، فهم و درک مشترک از مفاهیم و مقتضیات زمانی و پرهیز از تک‌نگری ها از دیگر مفاهیم و مصداق های ارزشمندی بود که در لابه لای سخنان ارزشمند نخبگان و شرکت کنندگان این همایش بر زبان ها جاری شد.

** اعتقاد به اصل وحدت
البته اعتقاد به اصل وحدت و پرهیز از دودستگی ها و تشتت ها، فراوان هم از منظر مبانی و اندیشه های دینی و هم از مصدر جامعه شناختی و روان شناختی بر روی آن تاکید شده است.
در دوران و تاریخ معاصر ایران نیز بزرگان و اندیشمندان بزرگی همچون شهید مطهری و دکتر شریعتی با درک جامعی از مقتضیات زمان و شرایط فکری و اجتماعی دوران خود، بر احیای این اصل مترقی و ضرورت تاکید بر اشتراکات و نفی افتراق ها همواره تاکید داشتند.

**عبور از چالش ها با حذف نگاه های تنگ قبیله گرایی
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با تبیین برخی معضلات و چالش های مختلف در بخش های گوناگون استان تاکید کرد که مسیر توسعه و عبور از مشکلات موجود را باید در حذف نگاه های تنگ نظرانه سیاسی و قبیله ای و طایفه گرایی جست و جو کرد.
سرهنگ حمید خرم دل اظهار داشت که نگاه های تنگ طایفه گرایی همواره آفت و بزرگترین مانع توسعه در این استان بوده است.
وی عنوان کرد: باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که فضای ملتهب حاکم، امروزه سایر حوزه ها به ویژه بخش معیشت و اقتصاد مردم را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.
فرمانده سپاه فتح تصریح کرد: بخش عمده ای از مردم در حوزه معیشت و امنیت شغلی و نبود اشتغال پایدار دچار مشکل هستند.
سرهنگ خرم دل یادآور شد: بروز و ظهور این چالش ها و مشکلات در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد سرشار از سرمایه ها و ظرفیت های متعدد اعم از نیروی انسانی و سایر مولفه ها و استعدادهای بالقوه است و چنین موقعیت تلخی برای این استان بسیار سنگین و ثقیل به نظر می رسد.
وی مشکل اشتغال و نبود امنیت شغلی در کنار برخی تبعیض ها را یکی از مشکلات جدی به ویژه برای جوانان و تحصیلکردگان این استان دانست و گفت: یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل نگاه های تنگ نظرانه طایفه گرایی و سیاسی است.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد ترویج و عادت به قانونگریزی ها و برخی سفارشات پیرامونی را برای انجام امور روزمره در بین مردم این استان یک آفت و سم مهلک در مسیر توسعه نیافتگی این استان برشمرد.
سرهنگ خرم دل بیان کرد: فضای ملتهب امروز به گونه ای جرات و جسارت را از برخی مدیران گرفته و حتی سبب توجیه گری ها و بهانه تراشی ها از سوی دستگاه ها به ویژه در حوزه اقتصادی شده است.
وی یادآور شد که البته این به معنا و نافی برخورد با مدیر متخلف نیست و هر شخصی در هر جایگاهی مرتکب جرم و تخلفی شده باید با وی مطابق قانون برخورد شود.
سرهنگ خرم دل افزود: باید مراقب بود فردی که مرتکب تخلف شده نباید این تخلف را به طایفه ، قوم و خانواده آن شخص تعمیم داد و دامنه اش را آنچنان وسیع کرد که آبرو ، عزت و شرف خانوادگی و طایفه ای وی را نیز مورد خدشه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه میان نقد عملکرد با تخریب و تحقیر یک مدیر فاصله فاحشی وجود دارد گفت: برخی اخبار و نقدها بیش از آنکه حوزه کارکردی و کاری یک دستگاه را نشانه بگیرد بیشتر حول محور اشخاص بوده و این نوع اخبار و تحلیل ها بدون شک از ساحت مقدس قلم به دور است.
سرهنگ خرم دل مهمترین هدف از برگزاری همایش « همدلی در سایه سار چله عزت» را با رویکرد تلطیف فضای موجود و ایجاد حس همدلی ، همگرایی و هم افزایی بین همه ارکان ، مسئولان و مقامات و مدیران مختلف اجرایی ، امنیتی، قضایی و اطلاعاتی در استان ذکر کرد.
وی نقش رسانه ها، نخبگان و خواص را نیز در تلطیف کردن فضای موجود و تغییر جهت و رویکردهای منفی گرایانه به سمت نگاه های مثبت و امید بخش تعیین کننده و ممتاز دانست.
سرهنگ خرم دل با تاکید بر اینکه سهم رسانه ها در فرآیند توسعه و جهت گیری افکار عمومی و حتی تغییر نوع نگاه مدیران بسیار تعیین کننده است، خواستار ترجیح منافع استان بر منافع حزبی و گروهی در بخش های مختلف از سوی رسانه ها شد.
وی با بیان آماری از جمعیت ایثارگری استان گفت: کهگیلویه و بویراحمد در زمان جنگ به ازای هر 185 نفر یک شهید تقدیم این انقلاب کرده است.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان امروزه بعد از کیش دومین منطقه امن کشور است.
خرمدل همچنین برای رونق فضای کسب و کار و حمایت اصولی از سرمایه گذاران و تسریع در پیشبرد امر سرمایه گذاری پیشنهاد تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی با محوریت استاندار را داد و تصریح کرد که سپاه نیز از تمامی ظرفیت های موجود ملی و استانی در این این راه کمک خواهد کرد.

** توسعه در فضای به دور از نگاه های قبیله ای
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکید کرد که توسعه همه جانبه این استان تنها در نگاه های به دور از منفعت طلبی های شخصی، حزبی، گروهی، ایلی و بخشی معنا و حقیقت واقعی می یابد.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی اظهار داشت: انقلاب اسلامی انقلاب آبرو ریزی ها و هتک حیثیت ها نبود.
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با محتوای اسلامیت آن در حقیقت انقلابی برای تمجید از شرف و انسانیت انسان بود.
وی با بیان اینکه باید سعی کنیم که همواره به مصلحت های جامعه به ویژه در شرایط خاص توجه شود، گفت: تفکر و اندیشه های بشری اگرچه متفاوت و متمایز است اما مصلحت های انسان متفاوت نیست.
وی با یادآوری برخی اتفاق ها، ناملایمات و شرایط ملتهب این روزهای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که تلطیف فضای موجود بر تغییر برخی رفتارها و رویکردهای اخلاقی از سوی دست اندرکاران و متولیان امر در بخش های گوناگون استوار است.
آیت الله ملک حسینی با تاکید بر اینکه نباید تفسیر واژگونه از توسعه داشت، یادآور شد که مراقب باشیم که هر فضیلتی را می خواهیم فریاد بزنیم از مسیر درست و قاعده مند آن فریاد بزنیم.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: مبادا روزی برای فریاد زدن فضیلت های رفیق از اشتباه او سکوت اختیار کرد و خیر او را بیش از حد فریاد زنیم، اما برای رقیبمان اشتباه او را فریاد زنیم و بر خیر او سکوت کرد.
وی ابراز داشت: انقلاب اسلامی امروزه آرمان هایش روشن و سخنان ولی زمانش نیز بسیار روشن، واضح و صریح است و هیچ ابهامی در مسیر و تغییر رویکردها وجود ندارد.
آیت الله ملک حسینی با این پرسش اساسی که چرا اجازه می دهیم که سایه سیاست و سیاست زدگی بر همه عرصه ها چیره شود، یادآور شد: امروز وجود برخی نگاه های سیاسی ، حزبی و منفعت طلبی های شخصی بر حوزه اقتصاد و معیشت غلبه پیدا کرده که امری مطرود است.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در عین حال که بر ضرورت مبارزه با فساد و تخلف تاکید می کند اما یادآور می شود که با درک شرایط امروزی ، وضعیت معیشت و اقتصاد مردم ، حاکمیت و گسترش فقر، از هر سرمایه گذار بومی و غیربومی حمایت قاطع خواهد کرد.
آیت الله ملک حسینی گفت: ار هر سرمایه گذار و کارخانه داری با هدف و در راستای زدودن فقر، ایجاد اشتغال ، رونق تولید و کسب و کار در این استان حمایت می کنم.
وی با بیان اینکه در برخی مناطق با وجود نگرش های متفاوت و متمایز سیاسی و سلیقه ای اما در هدف های اقتصادی و سرمایه گذاری نگاه مشترک وجود دارد، گفت: باید چنین روش های معقول و منطقی و در راستای کمک به حوزه اشتغال و معیشت مردم در این استان نیز حاکم شود.
آیت الله ملک حسینی به برخی نامه نگاری ها در راستای حمایت از سرمایه گذاری طی سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: این مکاتبات به افراد و مدعیان عدالت و ناظران بود.
وی در تفسیر و تبیین این بخش از سخنان خود گفت که بدون شک وقتی نامه ای به افراد مدعی عدل نوشته شده توقع اجرای عدالت می رود و چناچه این مکتوبه ناظر به ناظران باشد نیز توقع نظارت بهتر و بیشتر است.
وی محتوای اسلامیت نظام را در زدودن و نفی تکثر ها ، تحجر و بت پرستی ها، تکبرها و تعصب های کور دانست و بر این نکته نیز تاکید کرد که گاه بازگشت به چنین رذیلت ها و انقلاب های مرده، خود بدترین بازگشت هاست.

** عبور از منیت ها راه رسیدن به وحدت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: مجموعه مدیریت اجرایی استان برای ایجاد بسترهای وحدت بخش و امیدآفرین در شرایط کنونی به ویژه در این استان استقبال و آمادگی کامل دارد.
علی محمد احمدی یادآور شد: بدون بدون شک راهکار رسیدن به الگوی اثربخش وحدت در عبور از منیت ها، خواسته های شخصی، گروهی و طایفه ای نهفته است.
وی تصریح کرد که افراط و تفریط خواسته های معقول و منطقی یک ملت را می بلعد.
احمدی از با تقدیر از حسن تدبیر و توجه سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در برگزاری همایش همدلی در سایه سار عزت در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تصریح کرد که راه حل برون رفت از مشکلات و نارسایی ها امروز در ادامه مسیر عقلانیت، تدبیر و اعتدال نهفته است.
احمدی کهگیلویه و بویراحمد را سرشار از داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای متنوع در عرصه های گوناگون دانست و تاکید کرد که رابطه معکوس و پارادوکس توسعه نیافتگی آن نیز در سایه برخی رفتارهای خارج از عقلانیت و افراط و تفریط ها متمرکز است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: باید این تعادل بین داشته ها و ظرفیت های موجود و البته توسعه همه جانبه این استان شکل گیرد و به گونه ای که تعادل معیشت را رد و به سمت تعادل رفاه حرکت کند.
احمدی ضرورت و راهکار تحقق این مهم را نیز حرکت و خیز اقتصادی می داند و تاکید می کند که خیز اقتصادی در سایه عبور از سیاست بازی ها، منفعت طلبی ها و نگاه های بسته قومیت طلبی ، طایفه گرایی و بخشی نگری ها معنای می یابد.
وی با بیان اینکه عزت و شرمساری برای یک مسئول و مقام و یا مدیر اجرایی در میزان خدمتگزاری و نوکری مردم است، گفت: تحقق هدف توسعه ای این استان علاوه بر بسترهای وحدت آفرین نیازمند مردان با اراده و مصمم است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر چه در توان دارم و تا روزی که توفیق خدمت در این خطه از ایران اسلامی را دارم با تمام توان، ظرفیت و تجربه ام به مردم فهیم، ولایتمدار، انقلابی ، وفادار و قدرشناس این استان لحظه ای از خدمت و حرکت در مسیر پیشرفت و آبادانی و تلاش در جهت تحقق رفاه و آسایش مردان و زنان غیرتمند آن کوتاهی نخواهم کرد.

** ضرورت وحدت، انسجام و پرهیز از تفرقه ها
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که امروزه به لحاظ علمی و نگاه کارشناسانه مهمترین مولفه و شاخص در راه رونق فضای کسب و کار انباشت سرمایه و پول است.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: بدون شک امکان تحقق این هدف از طریق منابع محدود دولتی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی آن ورود بخش خصوصی و حمایت از سرمایه گذاران در سایر بخش های اقتصادی است که البته باید شرایط و بستر لازم را برای این مهم فراهم کرد.
وی برخی سختگیری های بی مورد و بروکراسی های اداری و بانکی در استان کهگیلویه و بویراحمد و شرایط سخت سرمایه گذاران را یادآور شد و گفت: هم اینک شخصی با بدهی بیش از پنج هزار میلیارد تومانی و بدون کمترین مشکل و تهدیدی آزاد است.
تاجگردون ابراز داشت: حتی برخی بانک ها همچون موسسه آرمان رقمی افزون بر 450 میلیارد تومان سرمایه مردم این استان را بلوکه کرده و در سایر استان ها هزینه می کند.
وی ابراز داشت: این در حالی است که جرات سرمایه گذاری از بسیاری از سرمایه گذاران بومی و یا غیربومی در این استان گرفته شده است.
تاجگردون به وضعیت بودجه عمومی کشور و بخش قابل توجهی از آن در حوزه اعتبارات هزینه ای و حقوق و مزایای کارکنان، گفت: بیکاری امروز همچنان از دغدغه های جدی دولت، مجلس و سایر ارکان نظام است.
وی گفت: با احتساب میزان کل بودجه اختصاصی دولت به مبحث اشتغال و تولید یک میلیون شغل در کشور تنها می توان ادعا کرد که توانسته ایم رقم بیکاران موجود را ثابت نگه داریم.
وی بر ضرورت وحدت، انسجام و پرهیز از تفرقه ها ، دوگانگی و منفعت طلبی های گروهی ، قبیله ای و بخشی در استان نیز تاکید کرد و گفت: با اطمینان به مردم استان می گویم که امروز مجمع نمایندگان در حوزه های انتخابیه کهگیلویه وبویراحمد در بالاترین سطح همدلی ، صمیمیت و هدف مشترک تنها دغدغه توسعه استان را دارند.
تاجگردون به میزان اعتبارات ابلاغی سال 97 کهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد و گفت: امروز چنانچه این استان از لحاظ جذب اعتبارات جلوتر از 16 استان کشور قرار گرفته در سایه همدلی نمایندگان و مجموعه مدیریت اجرایی استان بوده است.
وی برخی سخت گیری ها و روش های نامعقول و دوبهم زنی ها ، اختلاف افکنی ها و اخلال در فضای کسب و کار در استان کهگیلویه وبویراحمد را یادآور شد و گفت: حتی کسی جرات نمی کند سوار بر خودروی یک سرمایه گذار شود و مورد شدیدترین اتهام ها و هجمه ها قرار می گیرد.
نماینده مردم باشت و گچساران در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت چنین همایش هایی در راستای ایجاد همدلی و هم افزایی بیشتر میان همه دست اندرکاران و مسئولان و مقامات اجرایی ، قضایی، امنیتی و اطلاعاتی در استان تاکید کرد.

** مسیر توسعه در پرهیز از دودستگی ها
نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسیر رسیدن به توسعه همه جانبه در زدودن و پرهیز از دودستگی ها و نگاه های بخشی و طایفه گرایی ها می گذرد.
عدل هاشمی پور تصریح کرد: برای موفقیت و توسعه همه جانبه این استان باید بتوان همدیگر را تحمل کرد و خودزنی‌ها را کنار گذاشت.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین همایش هایی منتج به نتایج مثبت و خروجی های امیدوار کننده برای مردم و رفع مشکلات معیشتی مردم شود.
وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان با هدف توسعه با وجود اختلاف سلیقه در کنار همدیگر هستند، بر تعمیم و برگزاری چنین همایش هایی در سایر شهرستان ها و حتی بخش های مختلف استان نیز تاکید کرد.

** بخشی نگری ها آفت توسعه کهگیلویه وبویراحمد است
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بزرگترین آفت و مانع توسعه کهگیلویه و بویراحمد بخشی نگری به جای نگاه های جامع و همه جانبه گر است.
غلام محمد زارعی بر اهمیت و ضرورت همدلی ، هم افزایی و همگرایی بیشتر میان همه مسئولان ، متولیان و دست اندرکاران در سطوح مختلف اجرایی از همت و حسن توجه فرماندهی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این راستا و برگزاری همایش باشکوه همدلی در سایه سار عزت در چله انقلاب تقدیر کرد.
وی بیان کرد: ادامه و تعمیم این گونه همایش ها به سایر شهرستان ها و مناطق مختلف استان بدون شک در همگرایی و ایجاد همدلی و بهبود امور مردم موثر خواهد بود.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی یکی از ضرورت های اساسی در این برهه زمانی و تحقق همدلی نهادینه کردن تقوای سیاسی دانست و گفت: در سایه همین دودستگی ها و فضاهای التهاب آفرین است که دشمن امیدوار تر به ایجاد القای ناامیدی و فاصله انداختن میان مردم و مسئولان می شود.
وی به فضای موجود و تا حدودی ملتهب استان در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: باید سعی شود که برخی افراط گری ها و یا تفریط ها مانع از انجام اصولی و راهبردی امور نشود.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس دهم گفت: خطرناک تر و تاسف انگیز آنکه گاه برخی خواص و حتی رسانه ها به جای اینکه مایه آرامش و جهت گیری های مثبت مردم باشند خود عامل برخی اختلاف افکنی ها و دامن زدن به مسائل تنش زا می شوند.
ستار هدایت خواه نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی ، مهدی روشنفکر از نامزدهای انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی سید قادر لاهوتی از فعالان اصلاح طلب استان ، ائمه جمعه و بسیاری از شخصیت ها و نخبگان سیاسی و فرهنگی و همچنین اصحاب رسانه از جمله افراد شرکت کننده در نخستین همایش همدلی بودند.

** تقوا عامل وحدت بخش
نماینده مردم بویراحمد ودنا در ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نیز تقوا را در عرصه های گوناگون به ویژه در حوزه سیاسی مهمترین اصل وحدت بخش جامعه دانست.
ستار هدایتخواه اظهار داشت: نفی طایفه گرایی و بخشی نگری ها که امروز از عوامل و آسیب های جدی فراروی توسعه کهگیلویه وبویراحمد شده و همه به ان اذعان داریم نه در شعار بلکه با اراده راسخ و عبور از خودخواهی ها و منیت طلبی ها به عرصه عمل برسد.
هدایت خواه افزود: تکیه بر مبانی دینی و اصول برنامه ریزی و توان داخلی را را بر حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم یادآور شد و گفت: تجربه ثابت کرده که نگاه به بیرون هرگز نیم تواند عامل نجات بخش برای عبور از مشکلات به ویژه تنگناهای اقتصادی مردم شود.

** افتخار به قبیله مطلوب اما افراط در آن مذموم
سید قادر لاهوتی از فعالان سیاسی و فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد معتقد است که افتخار به قوم، اصل، نسب و قبیله همواره از منظر اسلام، شرع، عقل و حتی علم مطلوب اما در عین حال افراط و هضم شدن ارزش ها در آن امری مطرود و مذموم است.
لاهوتی اظهار داشت که هر گاه اصل و نسب ها و قوم و قبیله در خدمت ارزش ها و اصول انسانی درآمدند مطلوب و حتی در مواقع حساس برای مقابله با تجاوز منطقه ای نیز واجب است.
وی تصریح کرد: اما هرگاه قومیت ها و طایفه گرایی ها بر ارزش ها و اصول چیره شود و منافع گروهی و قومی بر مصالح عموم ارجحیت یافت آفت است.
لاهوتی یادآور شد که امروزه استان عشیره ای کهگیلویه وبویراحمد به شدت تحت تاثیر افراط گرایی در قومیت طلبی ها شده و یکی از آفت های جدی فراروی توسعه این استان شده است.
این مدرس دانشگاه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از پیامدهای منفی قوم گرایی آن است که دیگران دیده نمی شوند و بسترهای بی عدالتی و انصاف گریزی نیز نمایان تر می شود.
لاهوتی گفت: اینکه در قومیت گرایی تنها گروهی خاص دیده می شوند، یک خون را می شناسند، و عده ای محدود مورد توجه قرار گیرند از منظر و مصدر شرع، عقل، علم و حتی عرف باطل و مطرود است.
وی یادآور شد: گرچه علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از همان بدو ورود به استان این درد و معضل را خوب تشخیص داد اما زدودن این چالش و آسیب جدی نیازمند اراده ای راسخ از سوی همه طیف ها، گروه ها، نخبگان و افراد تاثیرگذار جامعه به ویژه سیاسیون است.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.