به گزارش ایرنا، علی محمد احمدی روز شنبه در دیدار نوروزی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان افزود: کم کاری و مأموریت گریزی در برخی دانشگاه‌های استان مشهود است.
وی با اشاره به برخی چالش‌ها و مشکلات موجود در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه یاسوج تصریح کرد: گزارش شده که 50 درصد اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه‌های دولتی استان در طول هفته در آن دانشگاه حضور ندارند در حالی که حقوق و مزایای عضو هیات علمی تمام وقت دریافت می‌کند.
احمدی تاکید کرد: دانشگاه یاسوج به عنوان مادر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که باید نقش تعیین کننده و راهبردی در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی داشته باشد و باید جهت گیری مناسب در این زمینه نشان دهد تاکنون ناموفق عمل کرده است.
وی گفت: دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه یاسوج نباید تنها به ارائه آموزش‌های تئوری محدود شود و بسیاری از جوانان تحصیل کرده این رشته‌ها باید بتوانند از ظرفیت‌های موجود و منابع جنگلی و گیاهان دارویی در راستای اشتغالزایی و کمک به اقتصاد استان ایفای نقش کنند.
وی بیان کرد: دولت و مجموعه مدیریت اجرایی استان با تمام توان از طرح‌های پژوهشی قابلیت توجیه اقتصادی و تولیدی در دانشگاه‌ها حمایت خواهد کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت بیش از 120 هزار میلیارد ریال در سال جاری برای تسهیلات اشتغالزایی روستایی اختصاص داده که سهم استان کهگیلویه وبویراحمد افزون بر 214 میلیارد تومان است.
احمدی تصریح کرد: دانشگاه‌های استان می‌توانند از این ظرفیت و تسهیلات روستایی با تشکیل تعاونی‌ها استفاده کنند و ضمن اشتغالزایی برای تحصیلکردگان دانشگاهی به اقتصاد و بهره وری بیشتر از منابع نیز کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای این تعاونی‌ها و طرح‌های تولیدی قابل توجیه از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود ندارد.
وی همچنین بر ضرورت توزیع عادلانه و هزینه کرد صحیح اعتبارات پژوهشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: خروجی طرح‌های پژوهشی باید در حوزه‌های مختلف مشهود باشد اما تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.
احمدی همچنین خواستار تشکیل جلسات منظم ماهانه استاندار با روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان شد و گفت: دانشگاه که باید مهد و تجلی نظم، حرکت بر مدار قانون، تصمیم‌های دانش محور و نقش آفرین در سیر تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی باشد دچار نوعی رکود و رخوت شده‌اند و از رسالت سنگین خود فاصله عمیق دارد.
برخی از روسای دانشگاه‌های استان نیز به بیان عملکردها و مهمترین کمبودها و مشکلات خود پرداختند.
بیش از 50 هزار دانشجو در دانشگاه‌های یاسوج، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در استان کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می‌کنند.
دانشگاه یاسوج در سال 1362 با نام آموزشکده فنی یاسوج وابسته به دانشگاه شیراز فعالیت خود را در ساختمان تربیت معلم دخترانه کوثر یاسوج آغاز کرد و در سال 1372 با ایجاد و راه اندازی آموزشکده کشاورزی به مجتمع آموزش عالی یاسوج وابسته به دانشگاه شیراز تغییر نام یافت.
پس از آن در سال 1374 تبدیل وضعیت آن به دانشگاه در شورای گسترش آموزش عالی مورد موافقت قرار گرفت و سرانجام در سال 1375 این مجتمع به طور رسمی فعالیت خود را مستقل از دانشگاه شیراز ادامه داد.
در اول خرداد 78 تبدیل وضعیت قطعی مجتمع آموزش عالی یاسوج به دانشگاه در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید و سرانجام در سال 1378 به‌صورت رسمی به دانشگاه یاسوج ارتقا یافت.
در حال حاضر، حدود 6 هزار دانشجو در 30 رشته کارشناسی و 45 رشته کارشناسی ارشد و 19 رشته دکترا در 6 دانشکده به تحصیل در این دانشگاه مشغول هستند.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.