به گزارش ایرنا، زندگی عشایر مبتنی بر کوچ مستمر به‌منظور تأمین علوفـه دام از مراتـع و دسترسـی بـه شـرایط مسـاعد آب و هـوایی است.
در پژوهشی در این زمینه آمده است که این روش زندگی دارای سابقه طولانی در ایران است که متناسب با شرایط اقلیمی شکل گرفته است.
احمد عابدی سروستانی در این پژوهش گفته است که در سده اخیر تحولات زیادی در شیوه زندگی سنتی عشایر به وجود آمده است که به‌نحوی‌که عشایر کارکرد گذشته خود را ندارند.
ازجمله این تحولات می‌توان به تغییر زمان حرکت و کوچ عشایر اشاره کرد که اغلب بـه ورود زودهنگـام دام بـه مراتـع و تخریب آن‌ها می‌انجامد.
مهم‌ترین عامل در کوچ زودهنگام، به ترتیب کمبود آب و کمبود علوفه برای دام است.
صیانت از ایل راه‌های عشایری، گماشتن قرقبانان برای مراتع ییلاقی، افزایش تأمین امنیت کوچ، ایجاد اتراقگاه‌هایی در مسیر کوچ به‌منظور تأمین خدمات حمایتی دام، تأمین آب موردنیاز عشایر با روش‌های مناسب و تأمین بخشی از علوفه موردنیاز دام در مواقع خشکسالی نقش مهمی در کاهش کوچ زودهنگام عشایر دارد.
درگذشته نه‌چندان دور، کوچ عشایر بر اساس یک برنامه زمان‌بندی در ساختار قـدرت ایلـی تنظـیم می‌شد و بهترین زمان مناسب حرکت خانوارها و دام‌های عشایر از مناطق ییلاقی به قشلاقی بر اساس تجربه و دانش بومی تنظیم می‌شد.
در سال‌های اخیر کوچ عشایر به مناطق قشلاقی و ییلاقی دچار آشفتگی شده است.
این بی‌نظمی در زمان کوچ پیامدهای مختلفی هم بر زندگی عشایر و هم بر پایداری سلامت مراتع به دنبال دارد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرما و خشکسالی سبب کوچ زودهنگام 40 درصد عشایر این استان به مناطق ییلاقی شد.
مجید علی پور زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی را پنجم تا دهم اردیبهشت اعلام کرد و افزود: با شروع فصل گرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سردسیری استان‌های اصفهان و فارس کوچ می‌کنند.
وی تعداد عشایر کوچرو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از 11 هزار خانوار اعلام کرد.
علی پور ابراز کرد: 20 درصد از عشایر به دلیل نبود آب و کمبود علوفه به مزارع اطراف شهرها کوچ کردند.
وی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی در سال 96 پنج هزار و 200 تن جو و کنستانتره برای تأمین خوراک دام بین عشایر این استان توزیع شد که نسبت به سال پیش از آن 2 برابر رشد داشته است.
علی پور ابراز کرد: همه ساله عشایر کوچنده این استان تنها در 2 ماه از سال نیاز به خرید علوفه داشتند در حالی که گرما و خشکسالی در سال 96 موجب شد که این میزان به پنج ماه برسد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار آبرسانی سیار به عشایر با 15 تانکر به ظرفیت روزانه 450 مترمکعب صورت می‌گیرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: کوچ بهاره زودهنگام عشایر همراه با دام به مراتع مناطق ییلاقی شهرستان، قبل از تقویم کوچ ممنوع و تخلف محسوب و از آن جلوگیری می‌شود.
هدایت الله آویزش تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد سودجو و یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ، اقدام به چرای دام در مراتع می‌کنند که سبب نابودی یا فقیرشدن مراتع و تحریک عشایر به کوچ زودهنگام می‌شود.
وی بیان کرد: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید مطابق با پروانه‌های مرتعداری صادر شده باشد و در غیر این صورت از سوی اداره منابع طبیعی اعمال قانون خواهند شد.
آویزش تصریح کرد: 2 اکیپ سیار و یک اکیپ ثابت برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق سردسیری در گلوگاه‌ها شهرستان مستقر هستند.
وی افزود: 326 هزار هکتار منابع ملی و جنگل در حوزه سردسیری شهرستان وجود دارد که نیازمند حفاظت هستند.
آویزش عنوان کرد: مناطق سردسیری شهرستان به دلیل عدم رشد مناسب علف شرایط تعلیف دام را ندارند.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک‌میلیون و 426 هزار و سیصد هکتار منابع طبیعی است که از این سطح 873 هزار و 600 هکتار معادل 53 درصد مساحت کل استان را جنگل و 552 هزار و 700 هکتار، معادل 34 درصد مساحت کل استان را مرتع تشکیل می‌دهد.
مراتع کهگیلویه و بویراحمد 12 درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهد.
جنگل‌های زاگرس حدود 40 درصد از کل جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد که سهم کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد است.
بیش از 11 هزار و 120 خانوار عشایری با جمعیتی افزون بر 70 هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند.
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.