به گزارش ایرنا، در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های پیاپی میزان کشت و درآمد بهره برداران این استان کاهش چشمگیر یافته بود امسال که بارندگی های پاییزه نویدبخش سالی پر رونق برای آنان است نگران کمبود کود و بذر هستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود در اختیار داشتن 10درصد روان آب های کشور اما بخش عمده ای از اراضی کشاورزی ان به صورت دیم کشت می شود.
در حالی که بسیاری از کارشناسان کشت محصولاتی مانند کلزا و چغندرقند را راهکاری برای کشاورزی پایدار می دانند اما کمبود بذر برای کشت این محصولات باعث گلایه مندی زارعان شده است.
این کشاورزان با اشاره به اینکه برای کشت برخی محصولات پرآب مانند برنج و ذرت در کهگیلویه و بویراحمد و انتخاب کشت های جایگزین مانند جبوبات با مسئولان همکاری کرده اند از مسئولان می خواهند برای تامین زیرساخت های مورد نیاز کشاورزان تلاش شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم تایید کرد که روند انتقال کود برای انجام کشت محصولات زراعی در این استان کند است.
عیسی راستین نسب اظهار داشت: تاکنون 10 هزار و 26 تن کود ازته، یکهزار و 267 تن کود فسفات و 300 تن کود پتاس برای کشت محصولات زراعی در پاییز بین کشاورزان توزیع شده است.
وی بیان کرد: برای انجام کشت پاییزه محصولات زراعی 15 هزار تن کود ازته،سه هزار و 100 تن کود ازته و 2 هزار و 100 تن کود پتاس باید تامین شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورتی که کود مورد نیاز کشاورزان تا چند روز آینده به این استان منتقل نشود روند کشت با اخلال روبه رو خواهد شد.
راستین نسب افزود: رایزنی های زیادی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که با وعده مسئولان امید می رود کود مورد نیاز بهره برداران به زودی تامین و در اختیار آنان قرار گیرد.
وی ابراز داشت: تاکنون هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت محصولات زراعی رفته است.
راستین نسب تصریح کرد: پیش بینی می شود که کشت محصولات زراعی در بیش از 135 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.
وی اظهار داشت: از این میزان 101 هزار هکتار به گندم آبی و دیم،31 هزار جو دیم و آبی، 2 هزار و 500 هکتار کلزا و 600 هکتار چغندر قند اختصاص دارد.
راستین نسب با اشاره به این که همه محصولات زراعی کهگیلویه و بویراحمد از جمله گندم، جو، کلزا و چغندر قند پس از تولید خرید تضمینی می‌شود افزود: در صورت مطلوب بودن بارندگی‌ها سطح زیر کشت پیش بینی شده افزایش خواهد یافت.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هشت هزار و 668 تن بدر اصلاح شده گندم امسال از کشاورزان این استان خریداری و پس از انجام مراحل ضدعفونی با نرخ یارانه‌ای در حال توزیع بین بهره برداران برای کشت پاییزه است.
وی در مورد کشت چغندر گفت: براساس برنامه ریزی قرار بود 600 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت چغندر قند برود که به دلیل تعطیلی کارخانه قندیاسوج و طولانی بودن مسافت با دیگر کارخانه های قند کشور کشت این محصول هنوز انجام نشده است.
راستین نسب امسال همچنین قرار بود 2 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر محصول کلزا برود که به دلیل کمبود بذر کشت در یکهزار هکتار انجام شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان بذر کلزای مورد نیاز کشاورزان این استان را 12هزار تن برآورد کرد و افزود: تاکنون پنج هزار تن بذر تامین و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با مشارکت برخی کشاورزان امسال میزان کشت محصولات پرآب مانند برنج و ذرت در این استان کاهش یافت.
وی گفت: میزان کشت محصول پرآب برنج 2 هزار هکتار و ذرت یکهزار هکتار نسبت به پارسال کاهش یافته است.
راستین نسب گفت: میزان کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد امسال سه هزار و 800 هکتار و ذرت 2 هزار و 100 هکتار بود.
وی ابراز داشت: با استفاده از آموزش‌های ترویجی تلاش می‌شود مشارکت کشاورزان برای کاهش کشت برنج و محصولات پر آب دیگر مانند ذرت جلب شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کشت حبوبات و گیاه جدیدی با نام کینوا جایگزین های خوبی برای محصول برنج هستند.
وی با اشاره به خشکسالی های پی در پی سال های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد گفت: رسانه های ارتباط جمعی در راستای اصلاح الگوی کشت سنتی تلاش بیشتری کنند.
راستین نسب افزود: در صورتی که کشاورزان نسبت به کشت محصولات جایگزین اقدام نکنند با ادامه کاهش آب سفره های زیرزمینی امکان کشت محصولات کمتر خواهد شد.
وی گفت: از مهر سال 1396 همزمان با آغاز سال زراعی تا پایان آبان امسال 440 هزار تن محصول شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی کلزا،چغندر قند، محصولات جالیزی، سبزیجات و نباتات علوفه ای در این استان برداشت شده است.
راستین نسب اظهار داشت: این میزان محصول در 130 هزار 776 هکتار از مزرعه مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف شده است.
میاینگین میزان بارش باران در سال زراعی جاری از اول مهر تا روز پانزدهم آبان در کهگیلویه و بویراحمد85 میلیمتر است که نسبت به سال زراعی گذشته 67میلیمتر افزایش یافته است.
میزان بارندگی در این استان در سال زراعی 96-97 نسبت به میانگین بلندمدت 52 درصد کاهش یافت اما امسال بارندگی‌های به موقع که از ابتدای سال زراعی آغاز شد باعث خوشحالی کشاورزان شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت توسعه طرح آبیاری نوین برای افزایش درآمد بهره برداران و کشاورزی پایدار گفت: تاکنون بیش از 33 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان زیرپوشش طرح آبیاری نوین قرار گرفته که 700 هکتار از آن در سال جاری صورت گرفته است.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: دشت های امامزاده جعفر، لیشتر، مختار و غورک از جمله مناطق مهم محل اجرای سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به اینکه اعتبار موردنیاز اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در سال جاری تامین شده ابراز داشت:این دستگاه متولی هم اکنون آماده پرداخت تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری بارانی و قطره ای به کشاورزان این استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری طرح های آبیاری تحت فشار در سه هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی این استان اجرا خواهد شد.
تاج الدینی افزود:بهره برداران دارای اراضی کشاورزی که تامین آب آنها انجام شده می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی در شهرستان های مختلف نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
وی بیان کرد: براساس قانون 85درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت و 15 درصد نیز سهم کشاورزان است.
تاج الدینی ابراز داشت:به هر هکتار زمین زراعی براساس نیاز 65تا 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
تاج الدینی تصریح کرد:با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل 50 درصد کاهش می یابد.
وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش های سنتی که منجر به بیماری هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می شود را از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری ذکر کرد.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد 30 تا 50 هزار نفر بهره بردار حوزه کشاورزی دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.