محسن جعفری نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این برای نخستین بار است که عقاب پرپا توسط محیط بانان استان تیمارداری و رها سازی می شود.
وی اظهار داشت: طی تماس تلفنی چوپانی با مسئول منطقه حفاظت شده خائیز مبنی بر کشف یک بهله پرنده در جاده بهبهان - اهواز که قادر به پرواز نیست ماموران یگان حفاظت محیط زیست خائیز به محل اعزام و دراین راستا عقاب پرپایی را پیداکردند که قادر به پرواز نبود.
وی افزود: در معاینات اولیه هیچ گونه آثاری از گلوله و یا شکستگی بال در پرنده مشاهده نشد این احتمال وجود داشت که به دلایلی از جمله نا آشنایی به منطقه در تامین غذا و یا بر اثر ارتزاق دچار مسمومیت اولیه شده باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اول صبح بهترین زمان برای رها سازی این گونه است و البته باید توجه داشت که رها سازی در مکانی صورت گیرد که طعمه و آب برای پرنده مهیا باشد.
جعفری نژاد گفت: با آغاز مهاجرت پرندگان ممکن است مردم با چنین صحنه هایی مواجه شوند که از آن ها درخواست می شود که در اسرع وقت موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستانی اطلاع رسانی کنند.
وی بیان کرد: این پرنده پس از تامین مکان مناسب، غذا و تیمارداری یک هفته ای وضعیت جسمانی اش بهبود و پس از تائید دامپزشکی در مکان مناسب رها سازی شد.
عقاب پرپا پرنده ای مهاجر و زیستگاه اصلی آن شمال ایران است، اما در فصل پاییز و زمستان در جنوب این کشور دیده می شود.
پوشیده بودن پاهای این پرنده از پر و وجود خال سفید رنگی در پشت کتف بال آن از نشانه های بارز این پرنده محسوب می شود.
عقاب پرپا جزء خانواده قوشیان، از گونه عقاب ها و از پرندگان مورد حفاظت و حمایت سازمان محیط زیست به شمار می رود که در چرخه طبیعت نقش بسزایی دارد.
برخلاف عقاب ها که لانه سازی آن ها معمولا در صخره ها و درجنگل ها دیده می شود این پرنده درنواحی دارای درختان کم، دشت باز و وسیع لانه سازی می کند چون قدرت مانور آن ها در دشت های باز است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.