محسن جعفری نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خشکسالی‌ها و کم بارشی‌های اخیر باعث کاهش دبی آب چشمه‌های آب کهگیلویه و بویراحمد شده که این کاهش می‌توانست تهدیدی بالقوه برای حیات وحش محیط زیست استان به ویژه در مناطق گرمسیری محسوب شود.
وی به تأمین آب 15 آبشخور حیات وحش در مناطق حفاظت شده گرمسیری استان اشاره کرد و افزود: به صورت دوره‌ای و هفتگی 11 آبشخور در مناطق حفاظت شده دیل و خامی و چهار آبشخور در منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه برای استفاده حیات وحش تأمین آب می‌شوند.
جعفری نژاد بیان کرد: به طور دوره‌ای و هفتگی با استفاده از تانکرهای سیار 501 هزار لیتری از اوایل خرداد جاری این کار آغاز شد که تاکنون بالای 48 هزار لیتر آب به آبشخورها منتقل شده است.
وی عنوان کرد: تا آغاز بارش‌ها انتقال آب به آبشخورهای حیات وحش مناطق گرمسیری این استان ادامه خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وجود بیماری های مشترک دام های اهلی و حیات وحش تهدیدی در این راستا است که جهت جلوگیری از سرایت احتمالی این بیماری قبل از هرگونه تامین آبی، آبشخور ها توسط محیط بانان ابتدا پاکسازی، ضدعفونی و سپس تامین آب می شوند.
وی ابراز داشت: از ابتدای خرداد ماه سال جاری پس از پایش و بررسی مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان برای جلوگیری از گذر حیات وحش، بخش هایی که با کمبود شدید آب مواجه بودند توسط تانکر های آب سیار تامین آب شده اند.
15 نقطه در مناطق حفاظت شده بخش گرمسیری این استان در شهرستانهای گچساران و کهگیلویه با تانکر آب رسانی می شود.
به دلیل خشکیدگی و کاهش آب چشمه ها 11 نقطه در مناطق حفاظت شده دیل و خامی در گچساران و چهار نقطه منطقه حفاظت شده خائیر در شهرستان کهگیلویه بصورت سیار آب رسانی می شود.
آب مورد نیاز آبشخورهای حیات وحش مناطق حفاظت شده حوزه شهرستان گچساران از محل چاه های کشاورزی تامین می شود.
عمده آبشخورها در پایین دست رودخانه ها یا چشمه های دارای آب دائمی یا فصلی در مناطق حفاظت شده ایجاد شده اند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.