این صنعت با وعلت شرایط بحرانی اقتصادی و نبود خریدار در بازار، به عنوان یکی از ظرفیت های اقتصادی استان کرمان در شرف نابودی قرار گرفته است.
هرچند تاکنون اقدامات محدود و مقطعی برای رفع مشکلات بخش زغالسنگ از سوی دستگاه های مربوطه انجام شده اما بحران مالی موجود و زیانده بودن این صنعت تاکنون به قوت خود باقی مانده است و برای حل ریشه ای آن باید ضعف ها را شناسایی و با برنامه ریزی اصولی در راستای ارتقای این صنعت اقدام کرد.
کارخانجات ذوب آهن به عنوان تنها خریدار محصول زغالسنگ در کشور، همواره متناسب با درآمد خود به این شرکت ها پرداختی دارند که این امر موجب شده در بسیاری اوقات به معادن زغالسنگ استان کرمان جفا شود.
شرکت های زغالسنگ نیز باوجود کاهش درآمدها دستمزدها را به کارگران سختکوش این صنعت کاهش و یا تعدیل نیرو می کنند.
کارگران سخت کوش معادن زغالسنگ استان کرمان بیشترین زیان فعالیت در معادن را متحمل می شوند و اخراج و بیکاری افراد بسیاری از این قشر مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در استان کرمان بوجود آورده است.
راهکار رفع مشکلات مالی در روزگار سرد شرکت های زغالسنگ استان کرمان خروج از خریدار انحصاری و عرضه محصولات به دیگر بازارها است.
نخستین اقدام برای جلوگیری از خرید انحصاری زغالسنگ استان کرمان ، قوت گرفتن بخش صادرات است و در شرایط فعلی کشور، با وجود تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد نسبت به ریال، صادرات این محصولات هرچند اندک، درآمدزایی خوبی برای این حوزه به همراه خواهد داشت.
بنا بر اعلام مسئولان برای صادرات سه محموله صادراتی زغالسنگ از معادن این استان طی 2 هفته اخیر توافق شده است که می تواند یکبار دیگر امید را در معادن استان کرمان زنده کند.
شرکت ها و معادن زغالسنگ نیز ظرف سال های آینده با رشد صادرات و درآمدزایی حاصل از آن، می توانند معادن خود را توسعه داده و علاوه بر پرداخت معوقات کارگران، ظرفیت اشتغالزایی را افزایش دهند.
با آغاز و توسعه صادرات، مصرف کنندگان داخلی نیز محصول زغالسنگ استان کرمان را با قیمت واقعی خرید می کنند و این محصول ارزش خود را در بازار پیدا می کند و ظرفیت های جدید اقتصادی در این استان ایجاد می شود.
مناطق معدنی شرکت زغالسنگ در شمال استان کرمان قرار دارند و شهرستان های کوهبنان، زرند و راور این استان از معادن غنی زغالسنگ برخوردار است.
**خبرنگار ایرنا مرکز کرمان
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.