در دو سه روز گذشته در صفحه اینستاگرامی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد، نامه ای خطاب به غلامرضا‌رجایی مدیر کل اداره نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان منتشر شد مبنی بر این که از محل اعتبار سال 97 «طرح تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی ملی و استانی» برای تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان های جیرفت و عنبرآباد ده میلیارد ریال اختصاص می یابد. اما رجایی معتقد است برای تکمیل پروژه های ناتمام این مناطق به چهار میلیارد و 700 میلیون تومان بودجه نیاز است .

 

27درصد مدارس تخریبی کل کشور
به گفته رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور حدود 27 درصد مدارس کشور به لحاظ ساختمانی، تخریبی محسوب می شوند، نزدیک به 34 درصد به بازسازی نیاز دارند و فقط 39 درصد مدارس مستحکم هستند.

مهرالله رخشانی مهر به ایرنا گفته ساختمان‌های با عمر مفید 30 تا 35 سال و بیشتر، تخریبی شناخته می شوند و با توجه به اینکه زمان تصویب اولین آیین نامه زلزله به سال 1367 برمی گردد، مدارسی که قبل از این تاریخ ساخته شده اند نسبت به زلزله، مقاوم نیستند و باید تخریب یا مقاوم سازی شوند.

رییس سازمان مدارس نوسازی کشور اضافه کرد: سرانه فضای روستایی کشور 5.81 مترمربع است و 10 استان از جمله استانهای سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، کرمان، گیلان و گلستان زیر خط میانگین فضای آموزشی روستایی قرار دارند.

17 درصد مدارس تخریبی در استان کرمان

 

براساس گفته های مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان کرمان حدود 16-17 درصد مدارس در استان حالت تخریبی و 10 تا 15 درصد هم نیاز به مقاوم سازی دارند.

رجایی در خصوص جیرفت و عنبرآباد می‌گوید که با توجه به اقدامات انجام شده مثل تشکیل ستاد راهبردی و همچنین اعتبارات ویژه ای که به جنوب اختصاص پیدا کرده به طور نسبی می توان گفت که در این مناطق درصد تخریبی مدارس کمتر شده و سعی می شود در سال های آینده با تامین اعتبار بتوان مشکلات باقی مانده را هم حل کرد، گرچه مدارس غیر استاندارد در آنجا زیاد است و نیاز به برچیده شدن دارند.

پس این طور که مشخص است وضعیت کلی مدارس جیرفت و عنبرآباد شبیه کل کشور است و نیاز به مقاوم سازی دارند. جیرفت و عنبرآباد گسل های زلزله خیزی دارند که آرامش قبل از طوفان به حساب می آیند، مقام‌سازی مدارس در این مناطق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نیاز به چهار میلیارد و700 میلیون اعتبار در جیرفت و عنبرآباد

 

در ادامه رجایی در خصوص اختصاص بودجه یک میلیاردی می گوید: گرچه یک میلیارد بر اساس این نامه ابلاغ شده است اما هزینه ای که ما برای پروژه های نیمه تمام جیرفت و عنبرآباد پیش بینی کردیم حدود چهار و 700میلیارد است. به گفته او مدرسه خضرا در بلوک، فاطمه پذیرفته در جیرفت و خزرآباد در عنبرآباد جز اولویت ها در پروژه های نیمه تمام هستند و اگر پول به دست ما برسد، نه حالا حتما برای همین مهرماه بلکه برای سال تحصیل بعد از آن آماده می شوند.

خرج یک میلیارد اعتبار فقط برای مقاوم‌سازی
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد هم در خصوص این اعتبار اختصاص یافته می گوید: در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد مدارسی داریم که سرویس بهداشتی، دیوار ، بعضا آب و برق هم ندارند.

یحیی کمالی پور می گوید ما تمام توان خود را گذاشتیم که این مبلغ صرف همین هزینه های ذکر شده شود اگرچه در مناطق ما گرفتاری هایی از قبیل مدارس کلنگی و استیجاری زیاد است اما با سفر وزیر آموزش پرورش به جنوب تصمیمات بهتری گرفته خواهد شد اما آنچه که فعلا علی الحساب داریم همین مبلغ است که صرف کارهای خیلی ضروری مدارس می شود و امیدواریم با این پول کل مشکلات مدارس در این حوزه حل شود، نهایتا اگر مدرسه ای باقی بماند سعی می‌کنیم اعتبار دیگری را تا پایان سال جاری بگیریم و برای رفع مشکلات استفاده کنیم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 979766
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.