علیرغم هشدارهای مسئولان اداره کل محیط زیست، آب و فاضلاب و سایر مسئولان ذیربط در مورد خشک شدن قنوات، تلخ و شور شدن آبهای زیر زمینی، از بین رفتن باغات و مزارع و البته گونه های جانوری اما انگار پمپاژ شدن آب هر چند اندک از تلمبه های آب کشاورزی و لوله های آب آشامیدنی منازل، مردم را کفایت می کند و مصرف بی رویه و بدون حد و حصر آب نشان می دهد کمتر کسی این حادثه تلخ را باور دارد.
تاکید بر آبیاری های سنتی و غرقابی، شست و شوی بی رویه ، هدر دادن آب در بخش آشامیدنی و خانگی و در کنار آن نبود برنامه ای منسجم و هدفمند و یا حتی در صورت وجود داشتن چنین برنامه هایی، اجرا نشدن شایسته و اصولی آن، کشتی حیات را در کرمان به ساحل خشکسالی کشانده است.
بعد از مدت ها هشدار مسئولان محیط زیست، اکنون با پیش بینی کارشناسان از اوضاع اسفناک بی آبی در مراتع، حدود 80 درصد حیات وحش کرمان با شرایط آب و هوایی فعلی تا آبان ماه سال جاری در حال نابودی است و این نه تلنگر که لگدی محکم با پوتین های خشکسالی به پهلوی بی توجهی بشر است.
بی توجهی به رعایت نشدن حق آبه های زیست محیطی، تغییر ندادن الگوی کشت، افزایش تبخیر و شرایط توپوگرافی، میزان اندک حق آبه تخصیص داده شده به حیات وحش و محیط طبیعی امروز مرگ حیات وحش، کشاورزی و در کل حیات استان کرمان را رقم زده است.
بی تدبیری گذشتگان در مصرف آب در بخش های مختلف بخصوص کشاورزی موجب شده امروز بیش از 700 روستای این استان با تانکر آبرسانی شود.
هر چند با رویکرد زیست محیطی دولت دوازدهم در استان کرمان و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نسبت راهی روشن در پیش روی محیط زیست استان و با اجرای طرح هایی مانند انتقال آب افقی دور اما امید بخش پیش چشم حیات کرمان قرار دارد؛ اما همت و همیت تمام مسئولان، بخش ها و البته مردم این استان در مدیریت مصرف آب به منظور تحقق آرمان نجات استان کرمان لازم و ضروری می نماید.
استان کرمان با وسعت 181 هزار کیلومتر مربع، پهناورترین استان کشور محسوب می شود و آب و هوای بیشتر مناطق این استان گرم و خشک است.
خبرنگار ایرنا در کرمان*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.