به گزارش ایرنا، دادخدا سالاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعامل سازنده با حفظ حداکثری استقلال قوا از جمله دلایل توفیق کسب رتبه برتر امنیتی توسط استان کرمان است.
وی ادامه داد: نباید این مهم را از نظر دور داشت که توفیقات استان کرمان در کسب رتبه برتر امنیتی در کنار وجود دغدغه هایی چون قرار گرفتن در مسیر عبور کاروان های مسلح و سازماندهی شده مواد مخدر از شرق به مرکز کشور، حضور 300 هزار تبعه افغانی عمدتا فاقد مجوز اقامت، وجود بزرگ ترین پهنه کویری کشور و ضرورت اشراف اطلاعاتی بر آن و بسیاری مسائل دیگر به دست آمده است.
* کنترل خشم به کاهش بزه منجر می شود
دادستان کرمان همچنین با بیان اینکه خشم یک غریزه انسانی است که عوامل دور و نزدیک محیطی و فردی سبب تحریک آن می شود اظهار داشت: این غریزه بر مبنای میزان مهارتهای فرد در کنترل آن منجر به بروز رفتارهای مختلفی می شود.
وی ادامه داد: لذا در نمای کلی خشم تابعی از عوامل محیطی، ویژگی های فیزیولوژیکی اشخاص و میزان مهارتهای افراد در کنترل رفتارهاست و راهکارهای مطروحه باید پیرامون این سه حوزه باشد.
سالاری افزود: عوامل محیطی شامل طیف گسترده ای از علل دور و نزدیک است، شرایط اجتماعی، وضعیت اقتصادی و فرهنگی، وضعیت آب و هوا، میزان توسعه یافتگی حتی معماری ساختمانها و رنگ های مورد استفاده در محیط از جمله این علل است.
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: آموزش مهارتهای کنترل خشم و کاهش آسیب در زمان بروز رفتارهای خشن از حیث سطح و قابلیت برنامه ریزی عمومی می تواند در دسترس ترین و شاید موثرین راهکار باشد و فعال کردن سازمانهای مرتبط با نظام سلامت روان و دستگاههای فرهنگی می تواند در دستور کار باشد.
دادستان کرمان گفت: پایین بودن دانش حقوقی عمومی جامعه زمینه مراجعه بی رویه و غیرضروری را به دستگاه قضا چه در مقام طرح شکایات عادی ناصحیح و چه در رفتارهای اجتماعی منجر به وقوع بزه را فراهم کرده و این مطلب تورم کیفری و بالا رفتن میزان ورودی پرونده ها و در نتیجه استهلاک توان دستگاه قضایی و کاهش کیفیت رسیدگی ها هم در حوزه اقناع و رضایتمندی مردم هم در تشخیص سریع و دقیق حق از باطل را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: با ملاحظه انگاره های جرم شناسی وقتی بخش زیادی از پرونده های مطروحه در دادسراها با قرار منع تعقیب مواجه می شود، گویای این مطلب است که رفتارهای مجرمانه به دلیل گستردگی تبهکاری در جامعه موضوعیت ندارد، بلکه غلبه بر امور عرضی است.
سالاری عنوان کرد: به طور قطع پیش بینی و پیشگیری و مداخله کنترلی در فرآیند وقوع بزه در دسترس ترین و به نسبت موثرترین تدابیر مدنظر است و نگاهی کوتاه به متورم ترین عناوین کیفری در سنوات اخیر شاهدی بر این مدعی است.
وی افزود: بر کسی پوشیده نیست آموزش عمومی و فرهنگ سازی در امر کاهش وقوع بزه سرقت یا نزاع یا تصادفات و اقدامات ایجابی چه اثر شگرفی در کاهش این بزه ها به عنوان پرتکرار ترین جرائم سنوات اخیر دارد.
وی گفت: دادستانی کرمان در قالب 10 کارگروه جداگانه، امر پیشگیری مداخله محور را در سطح شهرستان پیگیری می کند و نگاه مقایسه ای به عملکرد این کارگروه ها مفید فایده خواهد بود.
3029/7440/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.