رضا اسماعیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در سال 95 حوادث منجر به فوت 42 نفر بوده که با کاهش 38 درصدی در سال 96 به 26 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه ایمنی بر اشتغال اولویت دارد تاکید کرد: بازرسی های مدون، برنامه ریزی مناسب و آموزش کارگران و کارفرمایان از علل کاهش حوادث کار در استان کرمان بشمار می رود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان اظهار داشت: حدود 16 هزار و 500 بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار این استان توسط 29 بازرس طی سال گذشته انجام شده است.
وی با بیان اینکه حدود 50 درصد از حوادث کار مربوط به کارگاه های ساختمانی است تصریح کرد: نبود انسجام، اطلاعات ایمنی ناکافی، و کارگاه های پراکنده از عوامل بالا بودن حوادث این کارگاه ها است.
اسماعیلی ادامه داد: یکی از اقدامات این اداره کل در زمینه کاهش حوادث ناشی از کار، آموزش مستمر و رایگان کارگران ساختمانی از سال گذشته تاکنون بوده که این روند همچنان ادامه دارد و در سال گذشته تعداد کارگران آموزش دیده یک هزار و 200 نفر بوده است.
وی با اشاره به اینکه فقط حوادثی که مشمول قانون کار هستند پیگیری می شود گفت: طبق قانون کارفرمایان و کارگران باید حوادث کار را ظرف 48 ساعت پس از وقوع حادثه به واحدهای بازرسی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور پیگیری اطلاع دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان تصریح کرد: حوادث کارگران اتباع خارجی نیز که دارای کارت معتبر باشند، طبق قانون کار پیگیری می شود.
وی اظهار داشت: اداره کل بازرسی در راستای واگذاری امور مربوطه به ایمنی به واحدهای مشمول قانون کار اقدام به اجرای مدل بازرسی کار در تمام استان ها کرده است و بر اساس مدل خودبازرسی تمام پیمانکاران دارای صلاحیت باید آموزشهای 20 ساعته ویژه کارفرمایان را طی کنند.
اسماعیلی ادامه داد: همچنین تمام مسئولان ایمنی شاغل در واحدهای کارگر نیز باید از نظر صلاحیت حرفه ای بررسی و به تائید اداره بازرسی کار استان کرمان قرار گیرند.
اسماعیلی ادامه داد: در این طرح تمام کارگران این پیمانکاران باید در دوره هشت ساعته آموزش ایمنی عمومی شرکت کنند و پیمانکاران موظف به معرفی فردی به عنوان مسئول ایمنی هستند که حداقل باید دوره های ایمنی عمومی 40 ساعته و دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک را طی کند.
308 هزار کارگر بیمه شده در بیش از 43 هزار کارگاه در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.
3029/7437
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.