نوذر شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیاستمدارانی که در قدرت هستند تشخیص می دهند چه چیز به نفع مملکت است زیرا این افراد رای مردم را به دست آورده اند.
وی اظهار داشت : ترامپ نیز احساس می کند خروج از برجام در راستای منافع ملی آمریکا است ، در حالی که این صحیح نیست چرا که کشورها در جوزه بین الملل نسبت به هم تعهداتی دارند.
وی ادامه داد:درست است که منافع ملی چراغ راه هر کشور در تصمیم گیری های بین المللی است اما اگر هر کشور بخواهد فقط به منافع ملی خودش بیاندیشد و یک نگاه حداکثری به منافع ملی خودش داشته باشد و به منافع ملی دیگران اهمیت ندهد با دنیایی پر از هر و مرج مواجه خواهیم شد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: آنچه رفتار کشورها را کنترل و تنظیم می کند تا در نتیجه تعارض منافع ملی با یکدیگر درگیر نشوند و سعی کنند منافع ملی خود و دیگران را توام مد نظر داشته باشند رعایت حقوق و هنجارهای بین المللی است.
شفیعی ادامه داد: ترامپ شعارهایی داده و در این شعارها برجام را توافقی بد قلمداد و اعلام کرده که برجام در راستای منافع ملی آمریکا نیست.
وی گفت: اما یادمان نرود برجام به اختلافی پایان داد که حل آن اختلاف برای جامعه بین المللی بسیار سودمند بود.
این دکترای روابط بین الملل تصریح کرد: حل مسائل هسته ای ایران هم برای کشور خودمان و نیز جامعه بین المللی بسیار مفید بود بنابراین برجام که رفتار ایران، آمریکا، کشورهای اروپایی و جهان را نسبت به مساله هسته ای کشورمان تنظیم می کرد از طرف آمریکا نادیده گرفته شد.
وی ادامه داد: این بدان معنی است که آمریکایی ها به حقوق رژیم ها و توافق های بین المللی پشت پا زدند.
شفیعی افزود: زمانی که آمریکا خود این توافق ها را زیر پا می گذارد اعتبار و اهمیت این توافق ها زیر سئوال می رود لذا بعد از این هیچ کشوری به این توافق ها پایبند نخواهد بود و در نهایت نظام بین الملل به سمت هرج و مرج می رود.
وی گفت: وظیفه ما این است بر اساس منافع ملی خود با برجام پیش برویم از این نظر ما گزینه برجام بدون آمریکا را انتخاب کردیم و آن را در دستور کار قرار داده ایم.
وی تاکید کرد: باید هر آنچه را در خصوص برجام اصلی اشتباه کردیم که البته نهایت دقت در این بخش اعمال شد و ورود ترامپ به عرصه سیاست این معادله را بر هم زد اکنون باید دقت شود مجدد دچار خلاء نشود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه با تکرار اتهامات بی اساس خود علیه ایران و توافق هسته ای، اعلام کرد این کشور دیگر در برجام نخواهد ماند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بلافاصله در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که به وزارت خارجه دستور دادم ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره شود و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهیم ماند.
رئیس شورایعالی امنیت ملی ایران گفت: از این پس، برجام توافقی بین ایران و پنج کشور امضا کننده آن خواهد بود.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 23 تیرماه 1394 با تدبیر دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و در تعامل و مذاکره با گروه 5+1 منعقد شد، دستاوردی که به عنوان الگوی حل و فصل مسائل بین المللی تعبیر و تفسیر شد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز صبح چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه در سخنانی در دانشگاه فرهنگیان در این باره گفتند: رئیس جمهوری آمریکا حرف‌های سخیف و سبکی زد، شاید بیش از ۱۰ دروغ در حرف‌های او بود. هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که چنین و چنان می‌کنم. بنده از طرف ملت ایران می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.
به گزارش ایرنا، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام تاکنون بارها مورد تأیید سازمان‌های بین‌المللی ازجمله آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قرار گرفته است و از همین رو کشورمان به تعهدات خود در قبال این توافق پایبند بوده است.
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.