علم اقتصاد به ما می گوید وقتی برای هر کیلو هندوانه 280 لیتر آب مصرف می شود، این محصول را باید به قیمتی بیش از هزینه تمام شده به فروش برسانیم به عنوان مثال اگر قیمت هر لیتر آب کشارزی را تنها 60 تومان در نظر بگیریم فقط 16 هزار و 800 تومان هزینه آب یک کیلو از محصولمان می شود در حالی که هزینه های دیگری همچون اجاره زمین، کود، سم و غیره هم به آن افزوده می شود و این یعنی اینکه اگر بخواهیم اقتصادی پیش برویم و ضرر نکنیم باید هر کیلو هندوانه را حدود 20 هزار تومان بفروشیم و این درحالی است که امروز هندوانه را کیلویی 200 تومان، آن هم با منت از کشاورز ما می خرند، یعنی با تولید هر کیلو هندوانه بیش از 19 هزار تومان خسارت به خود و منطقه وارد کرده ایم و اگر با این شرایط تنها 10 تن هندوانه برداشت کنیم در حقیقت بیش از 190 میلیون تومان ضرر کرده ایم چرا که فقط 2 میلیون تومان از مجموع هزینه هایمان برگشته، پس فراموش نکنیم اینها همه خساراتی است که خودمان به نسل آینده وارد می کنیم.
حقیقتا در چنین شرایطی که صدایِ زنگ خطر بحران آب، گوشهایمان را آزار می دهد باید برای کاشت محصولاتی همچون هندوانه، جریمه ها و مجازات هایی متناسب در نظر گرفته شود که دیگر کسی اینگونه به خود و منطقه خسارت وارد نکند چرا که به هیچ وجه منطقی نیست کسی یک کامیون هندوانه را 2 میلیون تومان بفروشد و 190 میلیون تومان خسارت به محل وارد کند!
با این تعاریف، اگر دولت هر سال فقط 2 میلیون تومان به کشاورز بدهد و از او بخواهد که در ازای این مبلغ، چیزی کشت نکند، قطعا سودِ بیشتری نصیب کشور خواهد شد...
کنترل مصرف آب، می تواند عمر کشاورزی در دیار کریمان را به مراتب، طولانی تر کند و به خوبی روشن است که اجرای چنین طرحی بدون حمایتِ درست و حسابی دولت و مشارکت دلسوزانه کشاورزان، امکان پذیر نبوده و نخواهد بود.
طی سال های اخیر، تسهیلات بلاعوضی برای اجرای سیستم آبیاری قطره ای به کشاورزان این خطه پرداخت و مشاوره های مختلفی هم توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی ارائه شده است.
بنا به اذعان مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، مشاوره ها و آموزش هایی در خصوص زمان کشت، نوع کشت و میزان استفاده از نهادهای کشاورزی و همچنین نحوه آبیاری مزارع و دیگر مولفه های کشاورزی به کشاورزان جنوب کرمان ارائه شده و با این آموزش ها انتظار می رفت هیچ کشاورزی در جنوب کرمان به کاشت محصولاتی با مصرف زیاد آب روی نیاورد اما در کمال تعجب، باز هم در این منطقه خشک و کم آب، هندوانه کاشته شد!!!
آری این روزها صادرات آب در ظرفی به نام هندوانه، طعم و مزه همیشگی این محصول را گرفته و زمین ها را تشنه و تشنه تر کرده و این حکایتِ تلخِ اهالی جنوب کرمان است...
رئیس ایرنا در جیرفت
7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.