بیابان لوت با مساحت حدود 40 هزار کیلومتر مربع در جنوب شرق کشور و بین استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد که بخشی از آن در تابستان سال 95 به عنوان نخستین جاذبه طبیعی کشور در فهرست آثار به ثبت رسیده جهانی قرار گرفته است.
به دلیل قرار گرفتن پهنه بزرگی از این جاذبه حهانی بیابان لوت در استان کرمان، گردشگران خارجی و داخلی زیادی در ایام سال بویژه فصل های سرد از چشم اندازها و مناظر بی نظیر و متنوع آن بازدید می کنند.
دروازه های اصلی ورود به بیابان لوت در استان کرمان شهرهای شهداد، فهرج و ریگان در شمال و شرق استان کرمان هستند که امکانات گردشگری و اقامتی در این مناطق مستقر هستند.
کلوت ها، تپه های ماسه ای، گلدان های گیاهی نبکا، رود شور و منطقه گندم بریان به عنوان گرمترین ناحیه روی زمین از جمله مهمترین جاذبه های کویر لوت بشمار می آید.
کویر با همه زیبایی ها و موهبت های خداوندی سرزمینی پر رمز و راز و خطرناک است و برای ورود به کویر لوت علاوه بر تجهیزات کامل و مناسب این منطقه جغرافیایی، داشتن راهنما و هماهنگی با متولیان نگهداری و حفظ آن ضروری است تا از خطرات پیدا و پنهان این جاذبه سحر انگیز در امان ماند.
هرچند کویر لوت و جاذبه هایش به دلیل جغرافیای خاص خود تا حد زیادی بکر و آسیب های زیست محیطی در امان مانده است، اما طی سالهای اخیر به ویژه پس از ثبت جهانی این ناحیه، با ورود گردشگران و بازدید کنندگان در معرض آسیب و تخریب قرار دارد.
حضور گروه های کویر نوردی و گردشگران ماجراجو در کویر محیط زیست گیاهی و جانوری و چشم انداز طبیعی این منطقه را تهدید می کند.
برگزاری مسابقات ورزشی مانند آفرود، موتور سورای و دو ومیدانی هرچند باعث معرفی بهتر جاذبه های کویر لوت می شود، اما در صورت رعایت نشدن استانداردها و الزام های زیست محیطی عواقب مخربی به جای می گذارد.
رها کردن زباله و پسماند، خسارت به پوشش گیاهی خاص منطقه، تخریب عرصه های طبیعی، به خطر انداختن حیات جانوران کمیاب و نادر، از مهمترین خطرهایی است که این اقلیم خاص و دست نخورده را تهدید می کند.
برای در امان ماندن کویر و جاذبه های شگفت انگیز آن از خطرات و صدمات، وجود قوانین و دستور العمل های سخت گیرانه زیست محیطی و پایش مداوم منطقه توسط مسئولان و متولیان و فرهنگ سازی بهمراه اطلاع رسانی به گردشگران و افراد مشتاق سفر به این منطقه ضروری است.
در پایان باید به این نکته توجه کنیم که عرصه کویر لوت به همراه همه زیبایی ها و جاذبه هایش در طول قرون متمادی توسط مردم کویر نشین به خوبی حفظ شده است و اکنون نیز میهمانان این اثر طبیعی، باید به خوبی از این نعمت الهی حفظ و نگهداری کنند.
هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت روز زمین پاک در تمام دنیا برگزار می شود.
** خبرنگار مرکز کرمان
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.