به گزارش ایرنا، دلاورمردان استان کرمان نیز در ایام قبل از انقلاب همگام با سایر ملت غیور ایران دست در دست هم مردانه برای استقرار نظام ایستادند و جان و مال خود را در طبق اخلاص گذارند تا سایه شوم بیگانه از سر این ملت برداشته شود آنها در این راه از جان خود گذشتند و البته جاودانه شدند.
شهید باقدرت جوپاری از نخستین شهدای انقلاب اسلامی در کرمان است که به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
شهید 'محمد باقدرت جوپاری'، فرزند محمود، سال 1315 در شهر جوپار کرمان به دنیا آمد و در حادثه مسجد جامع کرمان در 24 مهرماه سال 1357 به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوست.
او در جریان انقلاب و در راهپیمایی ها و تظاهرات مردم، حضور و فعالیت گسترده ای داشت.
بردار این شهید بزرگوار در کتاب 'انقلاب اسلامی در کرمان' درباره خاطرات خود به همراه شهید باقدرت جوپاری می گوید: شب قبل از واقعه مسجد جامع، تصمیم گرفتیم، صبح به مسجد برویم.
ˈ'ماشاء الله باقدرت جوپاری' افزود: صبح که برای گرفتن مرخصی به اداره کار رفتم، نگهبان اداره قبل از رفتن من به مسجد، گفت که مسجد نرو، کولی ها تصمیم دارند به مسجد بروند و طرفداران خمینی (ره) را بزنند.
وی ادامه داد: در وضوخانه مسجد جامع، برادرم را دیدم و گفتم امروز قرار است شلوغ کنند، او گفت امید ما به خداست و همان لحظه شنیدم که کولی ها حمله کردند.
وی گفت: برادرم به طرف در رفت و بعد از آن به دلیل شلوغی، برادرم را ندیدم.
باقدرت جوپاری افزود: در همان هنگام متوجه شدم که کولی ها چرخ ها و موتورها را آتش زدند و بعد آجر و سنگ را از پشت بام به طرف مسجد پرت می کنند.
وی گفت: من که پسرم را نیز با خود به مسجد آورده بودم در همان زمان شلوغی، او را گم کردم، بنابراین به دنبال پیدا کردن او بودم.
باقدرت جوپاری اضافه کرد: در همان زمان دیدم از مسجد زخمی ها را بیرون می آورند و شنیدم که یک نفر شهید شده، ولی ندیدم چه کسی است.
برادر شهید باقدرت جوپاری گفت: تصمیم گرفتم به سمت خانه بروم تا از پسرم خبری بگیرم که در همان لحظه پسرم را دیدم و او گفت: 'بابا عمو را کشتند'، گفتم کجا؟ گفت: مسجد و از سرش هم خون می آمد.
وی ادامه داد: من پیش خود گفتم، شاید زخمی شده است، قصد داشتم اول پسرم را به خانه برسانم و بعد برگردم، مسجد که در خانه چند نفر آمده بودند و خبر شهادت برادرم را به من دادند.
ماشاء الله باقدرت جوپاری گفت: اجازه دفن پیکر برادرم را که در حادثه مسجد جامع به شهادت رسیده بود، را بعد از چند روز دادند و ماموران به ما گفتند که پارچه مشکی و بلندگو را در زمان تشیع جنازه از روی ماشین بردارید.
وی ادامه داد: ماموران از ما خواستند، برادرم را بدون شعار و بی سر و صدا دفن کنیم و خواستند که در بهشت زهرای جوپار او را دفن کنیم.
وی اضافه کرد: ما از ناچاری شروط مامورها را پذیرفتیم و تا چند روز هم ساواکی ها خانه ما را محاصره کرده بودند و حتی شام و ناهارشان را آنجا می خوردند.
شهید محمد باقدرت جوپاری از نخستین شهدای انقلاب اسلامی در کرمان است که در هفتم اردیبهشت سال 1315، در شهر جوپار از توابع شهرستان کرمان به دنیا آمد.
شغل این شهید بزرگوار قالیبافی بود. وی خواندن قرآن را می دانست و در جریان انقلاب و در راهپیمایی ها و تظاهرات مردم، حضور و فعالیت گسترده ای داشت در بیست و چهارم مهر 1357، در حادثه آتش سوزی مسجد جامع کرمان توسط عمال رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.