علی نیکنفس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته 90 هکتار کلزا در فاریاب کشت شد و امسال با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کشت محصولات روغنی و کاهش مصرف آب بیش از یکهزار هکتار از اراضی فاریاب به کشت این محصول اختصاص پیدا کرد.
وی ادامه داد: شهرستان فاریاب با افزایش 11 درصدی کشت کلزا رتبه نخست کشت کلزا را در استان کرمان به خود اختصاص داده است.
نیکنفس تصریح کرد: شهرستان فاریاب یکی از قطب های کشاورزی استان کرمان است لذا در دولت یازدهم و دوازدهم کشت جایگزین، آبیاری تحت فشار و کاهش محصولات پر آب در بخش کشاورزی این شهرستان برنامه ریزی شد.
فرماندار فاریاب گفت: طی چهار سال گذشته یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان مجهز به آبیاری تحت فشار شد و امسال با حمایت های ویژه دولت در بخش کشاورزی این میزان به یکهزار و 500 هکتار رسید که تحول بزرگی در زمینه آبیاری تحت فشار است.
وی بیان کرد: همچنین سطح زیر کشت هندوانه به عنوان محصولی پر مصرف در آب در سال زراعی جاری به 2 هزار هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: امسال سه هزار هکتار هندوانه در فاریاب کشت شده که نسبت به پنج هزار هکتار سال گذشته شاهد کاهش خوبی در زمینه تولید این محصول بوده ایم.
نیکنفس ادامه داد: سطح زیر کشت محصول هندوانه در فاریاب مجهز به آبیاری تحت فشار و استفاده از مالچ پلاستیکی است که کاهش بسیار خوبی در مصرف آب دارد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 6 هزار هکتار از ارضی فاریاب به کشت محصول ذرت اختصاص یافته بود که با توجه به مصرف زیاد آب در این محصول امسال سطح زیر کشت ذرت در این شهرستان به یکهزار هکتار کاهش یافته است.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: با کشت جایگزین، کاهش کشت محصولات پرآب و کاشت دانه های روغنی گام های خوبی در راستای تحقق شعار سال برداشته شده است.
تنوع گیاهی و آب و هوایی جنوب کرمان ظرفیت زیاد و بسیار چشمگیری برای تولید انواع محصولات کشاورزی فراهم کرده است؛ وجود بافت ‌های متنوع جغرافیایی با امکان کاشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی‌ موجب شده جنوب استان کرمان به قطب کشاورزی کشور تبدیل شود.
این منطقه شرایط صادرات 15 نوع محصول کشاورزی به میزان 4.5 میلیون تن را دارا است.
مرکز شهرستان فاریاب در 330 کیلومتری جنوب مرکز استان است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشاردهنده: نجمه حسنی*
7450/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.