به گزارش ایرنا وحدت برخورداری عصر سه شنبه در اولین همایش خاک منطقه جنوب کرمان با بیان اینکه 12تا 18 آذرماه هفته جهانی خاک است افزود: در این هفته برنامه های متنوعی اجرا شد تا مردم اهمیت خاک را بدانند از این رو طرح همیار خاک برای اولین بار در منطقه جنوب کرمان کلید خورد.
وی ادامه داد: طرح همیار خاک با هدف توجه به مساله خاک و تاثیر این نعمت الهی در زندگی مردم برای نسل جوان و خانوادها برگزار می شود.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به برنامه های هفته خاک اشاره کرد و گفت: برگزاری شورای اداری با عنوان شورای خاک در هفت شهرستان جنوب کرمان، اجرای طرح همیار خاک در هفت مدرسه منطقه جنوب کرمان، توزیع سه هزار بروشور، برگزاری مسابقه انشاء نویسی با موضوع خاک، برگزاری مسابقات تنیس روی میز، همایش روز خاک، سخنرانی کارشناسان خاک در مدارس و شرکت در نماز جمعه از برنامه های این هفته است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک در زمینه ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، پنجم دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نام گذاری کردند.
وی ادامه داد:این روز جهانی، بزرگداشتی است که اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را برای مردم آشکار می‌کند.
برخورداری تصریح کرد: جنگل، مرتع، زراعت و باغبانی همگی منوط به خاک است و زندگی بر روی خاک بنا شده است از این رو باید قدر آنچه را که داریم، بدانیم و در جهت حفظ این منبع تلاش کنیم.
وی به نقش مدیریت پایدار خاک در امنیت غذایی، هوای سالم و تمیز، تأمین آب سالم و کافی، بهداشت و سلامت جسمی و روانی جامعه، حفاظت محیط زیست و افزایش توان اقتصادی جامعه اشاره و اظهار کرد: حفاظت و مدیریت پایدار خاک یک ضرورت برای حل بحران آب و ریزگرد است.
وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد شغل مردم منطقه جنوب کرمان کشاورزی است، اظهار کرد: سطح زیر کشت منطقه جنوب کرمان بیش از 260 هزار هکتار است لذا کشاورزان و باغداران باید از موهبت الهی درست استفاده کنند.
برخورداری تصریح کرد: خاک‌ ها از مواد سخت شامل ترکیبات معدنی، موجودات زنده در خاکها شامل باکتریها، قارچ و کرمها، آب موجود در خا‌ها و هوا همراه با آب تشکیل شده است.
وی ادامه داد: از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی خاک، شخم های غیراصولی، استفاده از سموم و کودهای شیمایی و سوزندان زمین کشاورزی برای کشت بعدی از موار د تخریب خاک است.
وی با بیان اینکه فرسایش خاک نه تنها در عصر حاضر بلکه در طی قرون یکی از خطرات جدی و تهدید کننده رفاه و آبادی هر جامعه بوده است اظهار کرد: پیشرفت و دوام کشاورزی مستلزم بکار بردن روش های مناسب و موثر برای جلوگیری یا کم کردن میزان شسته شدن و هدر رفتن خاک است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ادامه این همایش با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان گفت: سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در منطقه جنوب کرمان تولید می شود.
سید یعقوب موسوی افزود: مطالعات کشاورزی نوین، این منطقه را گنجینه کشاورزی نامیده است و تاسیس سازمان عمران در سال 1342که استان های کرمان، یزد، شیراز و سیستان و بلوچستان را هم پوشش می داده است، نشان از اهمیت این منطقه است.
موسوی اقلیم خاص را یکی از ویڑگی های منطقه جنوب کرمان برشمرد و تصریح کرد: تولید محصول در چهار فصل از ویڑگی های بارز این منطقه است.
وی توسعه و ترویج خاک ورزی،حفاظت از منابع خاک و بهره وری خاک را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به کشاورزان در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: توجه به کشت های جایگزین و کم آب، توجه به کشاورزی بیولوژیک و اکولوژیک را از مهمترین راه های توسعه بخش کشاورزی منطقه است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: راز ماندگاری بشر خلاصه در چند موضوع می شود که یکی از انها خاکی است که می تواند احیا گر باشد.
یحیی کمالی پور افزود: استفاده نادرست از خاک نابودی آن را رقم زده است از این رو باید بصورت علمی و ارایه راهکار در راستای حفظ خاک گام برداریم.
وی بیان کرد: در دنیا از هر فرصتی برای کشاورزی استفاده می شود اما در این منطقه به دلیل نبود آگاهی به کشاورزی مدرن و ادامه کشاورزی های سنتی از یک سو و از سویی دیگر بدهی کشاورزان به بانک ها ان ها را با مشکل مواجه کرده است.
همایش هفته ملی خاک با حضور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، کارشناسان جهاد کشاورزی و جمعی از کشاورزان در محل سالن اجتماعات مرکز اموزش شهید دهقانپور جیرفت برگزار شد.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب، فاریاب و عنبرآباد را زیر پوشش دارد. این منطقه با سطح زیر کشت بیش از 260 هزار هکتار و با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی 60 درصد تولیدات این بخش را در استان به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7450/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.