رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان زلزله را یکی از مسایل مهم در شهرنشینی و توسعه این استان برشمرد و اظهار کرد: از 71 شهر استان کرمان، 21 شهر و از نظر جمعیتی حدود 57 درصد جمعیت استان در محدوده گسل زندگی می‌کنند لذا استحکام در این مکان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش ایلنا از کرمان، جعفر رودری در همایش توسعه پایدار شهری و امنیت اجتماعی، توسعه پایدار را یکی از موضوعات شایع در دنیا دانست و گفت: در گذشته اقتصاددانان و اندیشمندان توسعه را مترادف با بحث رشد اقتصادی دانستند که به مرور این تعاریف تغییر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون یکی از تعاریف توسعه، داشتن آزادی انتخاب مخصوصا در راستای شکوفایی استعدادهای فردی و جمعی، است اظهار کرد: حفظ منافع بین نسلی یکی از ارکان مهم در توسعه پایدار است به گونه ای که مسیر توسعه باید به نحوی انتخاب شود که مباحث زیست محیطی را نیز در بر بگیرد.

دکتر رودری به علل چرایی اهمیت شهرها پرداخت و بیان کرد: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته، جمعیت شهری 60 درصد جمعیت دنیا را در سال 2030 تشکیل خواهد داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه 59 درصد جمعیت استان کرمان در شهرها ساکن هستند، اظهار کرد: در سال 1335 حدود 17 درصد جمعیت استان شهرنشین بوده اند، به طوری که در سال 65، 22 شهر و  698 هزار نفر جمعیت شهری داشتیم، که این رقم هم اکنون به 60 درصد جمعیت استان رسیده است.

دکتر رودری با بیان اینکه تعدادی از شهرستان های جدید التاسیس استان همانند فهرج، نرماشیر و قلعه گنج دارای نرخ شهری غیر متعارف هستند اظهار کرد: در کشور و از سال 1335 تا 95، تقریبا نرخ شهرنشینی 3.5 برابر شده است که در قیاس با کشورهای توسعه یافته این دوره انتقال، 150 سال طول می کشد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از شهرهای ما شهرنشین دارند اما شهروند ندارند، اظهار کرد: توسعه پایدار شهری با روش‌های سنتی امکان پذیر نیست، بنابراین باید مولفه های تاثیر گذار همچون عومل محیطی در مناطق شهری وجود داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زلزله را یکی از مسایل مهم در شهرنشینی و توسعه استان کرمان برشمرد و اظهار کرد: از 71 شهر استان کرمان، 21 شهر و از نظر جمعیتی حدود 57 درصد جمعیت استان در محدوده گسل قرار دارند لذا استحکام در این مکان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دکتر رودری با اشاره به وجود  505 هزار واحد مسکونی شهری طبق سرشماری سال95 در استان کرمان اظهار کرد: طبق سرشماری های صورت گرفته  در مناطق شهری استان 20 درصد واحدهای مسکونی استان آپارتمانی و مابقی غیر آیارتمانی هستند که 49 درصد به صورت اسکلت فلزی و بتن آرمه و 51 درصد سایر روش های ساخت است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاب آوری شهری یک امر میان بخشی است، اظهار کرد: عوامل اقتصادی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در توسعه پایدار شهری مطرح خواهد شد که در استان کرمان 56 درصد مشاغل حوزه شهری در حوزه خدمات، 32 درصد در حوزه صنعت و معدن و 12 درصد کشاورزی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه  درآمد سرانه مهمترین پارامتر معیشت و اقتصاد در جوامع روستایی و شهری می باشد اظهار کرد: متوسط درآمدخانوارهای شهری استان کرمان 20 میلیون تومان است که متوسط این رقم در کشور در حدود 28 میلیون تومان در سال است که از این حیث کرمان در رتبه سی و یکم کشور قرار دارد.

وی با اشاره به هزینه های خانواده های شهری در استان کرمان اشاره و فزود: در زمینه هزینه خانوارهای شهری نیز استان کرمان رتبه سی و یکم کشوری را به خود اختصاص داده، ضمن آنکه باید عنوان کرد که بیش از 11 درصد خانوارهای مناطق شهری استان تحت پوشش سازمان های حمایتی می باشد که این رقم بیش از 60 هزار خانوار است.

دکتر رودری با اشاره به بیکاران حوزه شهری در استان کرمان نیز گفت: طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال 95، تعدادبیکاران حوزه شهری استان کرمان 74 هزار نفر است ضمن آنکه نرخ مشارکت استان 37 درصد است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در پایان ضمن تشریح نحوه خرج کرد مردم در نواحی شهری استان کرمان اظهار کرد: طبق بررسی های صورت گرفته از کل درآمد مردم نواحی شهری در استان کرمان، 28.1 درصد این در آمد سهم هزینه مسکن،  25.5 درصد سهم مصرف مواد خوراکی و  11.38 درصد نیز سهم بهداشت و درمان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.